lördag 7 november 2015

Första kompiskalaset

Kompiskalaset skjöts ju upp med en vecka då vi alla var sjuka. Nu blev det också tight, hinner hostan lugna sig så vi täcks ha gäster?! Som tur var alla friska till söndagen och otroligt nog kunde alla de små gästerna komma. Fem små gäster, tre pojkar och två flickor, och så de egna storebröderna som ville vara med på hans första egna fest.

Viktigaste förberedelsen inför festen var säkert pinjatan. En pumpa, då han ju gillar dem. Hade gjort den i god tid. Men jag min fåne hade lämnat den på balkongen efter att jag målat den. Tänkte ju inte på att det var fuktigt, och då jag tog in den någon dag innan festen blev jag förfärad, den var ju helt mjuk! Jaiks! Hinner den torka? Hinner den stelna? 

Som tur(?) har vi väldigt stark maskinell ventilation här i huset och då jag hängde den i "luftströmmen" i badrummet så hann den torka sig hård igen innan det var dags att fylla den! 


Hade hittat roliga morotspåsar i Tiger och fyllde dem med lite smått och gott. Små halloweenfigurer som lyser i mörker och så fick de ballongerna som blir roligt stora och har gummiband så man kan studsa med dem. De luktade bara så starkt att jag inte kunde sätta in dem i påsarna, så de fick vara skillt. Så mycket godis behöver ju inte småbarn, men han har ju sett hur bröderna firat i många år, och vill ju vara likadan. 

 Han slet glatt upp paketen han fick och lekte med sina gäster innan det blev dags för mat och en mycket enkel shokokaka, inte åt de ju endå av den nu!
                                       
                 
 Så var det dags för pinjatan. En av flickorna ville inte slå på den (hade nästa gissat det innan) men de andra slog glatt så hårt de kunde. En god stund tog det, men inte för länge heller!
 I synnerhet de äldre har ju redan bra slagteknik, så en stund senare kunde de roffa åt sig sina påsar, leka ännu en stund och sedan krama varandra farväl.
 Trull var mycket nöjd med sitt kalas och själv tyckte jag det gick bra. Alla hade med sig något stöd, och fast jag var en lite dålig värdinna för de vuxna, såg de nog ut att prata med varandra och hade lite gott också till dem, så hoppas de också tyckte det hela var ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)