torsdag 31 maj 2012

Flytten

Det var på söndagen de fick flytta till palstan, de flesta av mina små plantor jag fött upp sedan Mars. Alla överlevde den långa (nå det kändes så då de böjdes i vinden och stektes under solen) och blåsiga vägen. Nu gäller det bara att hålla tummarna uppe att de inte dör på plats. Det har varit kallt nu och gurkan som jag skött så bra om tyckte inte alls om flytten och hängde så ledset på plats.

Det var växter också under vagnen i korgen och i båda de gröna påsarna. Mitt flyttlass.

Byggde ett nytt vindskydd(/staket) till de ömtåligare plantorna där de nu har det lite skönare än på balkongen i farozonen (läs toddlerhänder). Nu är också hela lekplatsen inhängnad, med två portar. Huh.
Man ska ha sparrisen att samla krafter i tre år innan man skördar för första gången. Nu var det tredje året.  Här ser du  de första samkbitarna jag fick dra upp ur jorden. Nam! 
Minns ni de små blommorna jag väntade på här ?! Nå, nu blommar de. Kolla nu så söta de är!!
Minimala men perfekta. Jag är glad.

Mindre glad är jag åt det att hela ängen nu är full av dessa. Frön som flyger. In i ögon,näsa och mun. Som landar på jord och växer sig stor och stark, på jord man just ryckt upp hundratals moderplantor ifrån.  Suck.  

5 kommentarer:

  1. Maskrosens frön är bara små älvor som blivit förtrollade och när man blåser på "blåsblomman" så befrias älvorna och dansar lyckligt iväg på nya äventyr....Det berättade William och Oliver för mig ett år då jag var litet irriterade på maskrosor. ; ))

    SvaraRadera
  2. Egen sparris, vilken lyx. Jag är ganska avundsjuk på dina gröna fingrar, men det är roligt att få följa med vad du sysslar med där på palstan.

    SvaraRadera
  3. Camilla, hmm, vet nog inte ens om den där sagan får mig att gilla dem. ;) Fast goda är de ju som små. :)

    Åsa, ja det känns så! :) Jag har väntat tålamodigt så jag är nöjd över smakupplevelsen! Oj, tack, jag tycker det är roligt om bara någon tycker det inte är tråkigt att se vad jag främst tänker på under sommarhalvåret.

    SvaraRadera
  4. Visste inte att man kan odla sparris i i FInland. Så vacker bild på maskrosen.

    SvaraRadera
  5. Inte visste jag heller nåt om sparris förrän jag såg en annan palsta som hade nå fina buskaktiga växter och frågade vad de var. Sen sökte jag igenom alla butiker efter rötter och läste lite om odlingen. O så väääntade jag på den dagen man sku få smaka på dem. Fast som sagt är redan själva busken det blir om man inte skördar av dem jättefin! :) O tack!

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)