lördag 10 maj 2014

En rätt så perfekt dag!

De har haft en bra föräldraförening på förskolan i år, tycker jag! Nu senast ordnade de program, inte bara för barnen, utan för hela familjen! En dag på Kungsbacka husdjursgård. Ett ställe nära Borgå jag aldrig ens hade hörts talat om innan. Rekommenderar starkt! Priset var väl typ 5€ normalt och åtminstone vi trivdes!
Lite surt kändes det att åka iväg nästan samma tid som på vardagen, mot förskolan, med samma buss som alltid.. Hamnade dessutom åka en halv timme för tidigt för den hyrda bussen sku åka iväg från förskolan en sådan tid att vi inte sku ha hunnit med bussen som kom efter denna.
Men solen sken och vi hann se på ekorrar och prata med några andra tidiga innan vi klev på bussen och åkte iväg.
 Väl framme då bussdörrarna öppnades rusade alla åt olika håll. "Guiden" fick ropa hårt att akta sig för åsnan som bet och kornas elstaket. Undrar hur många andra det var som hörde det.. Trapp såg vi knappt av efter det, han rörde sig i sitt förskolegäng, Tripp,Trull och jag höll ihop..
Vi började med att hälsa på getterna (som kunde hoppa över staketet och rörde sig rätt fritt omkring) och fortsatte mot fåren. underbara! De njöt så tydligt av uppmärksamheten, stack huvudena igenom håletn så de fastnade och man fick skuffa tillbaka, stängde ögonen och bara typ suckade.
Jag suckade också. Jag vill ha får!!

 och det vill nog dessa också!
 Vi gick mot hästarna. Inspekterade utetupparna. Mycket intressant för vårt minsta stadsbarn! Tripp fick fota mig med en av de vackra..
 Så stora och lugna. Sku ha kunnat sällskapa hur länge som helst. Men tyvärr var tidtabellen rätt tight på stället så vi fortsatte vidare.
 Där gick renar.
 och små griskultingar, så söta!
 och så stora, men endå fina, i en annan inhängnad!
 Så vände vi blicken mot andra hållet och märkte plötsligt att nåt började röra på sig i gyttjan. Hah, inte helt rena typer inte. Och lite skrämmande där de gnagade på staketet med sina stora tänder.
 Dessa åsnor bet inte. De gosade med barn istället. Den stackars bitande fick gå för sig själv med varningslappar på staketet gnäggande med hårt ljud (eller vad åsnor nu gör, högt lät det i alla fall!).
 Så började matdoft sprida sig i luften och vi grävde fram också vår matsäck. Smörgåsar och saft samt korvgrillning i röken. Röken, den som skar i mina fortfarande sjuka lungor. Aj! Måste ta lite frisk luft med jämna mellanrum. Och röklukten satt i länge, länge.
 O solen den gassade, en riktig vårdag! Följande programpunkt var traktoråkning,Oj jösses så ögonen tindrade på en viss liten människa. Och trygga storebror åkte med och vaktade.
 Så for dom iväg. En god stund, runt åkrar och lite sandvägar. Det hördes glada tjon långa vägar!
 Under tiden kollade jag snabbt på lite mer djur, ponnyn (som glatt försökte mumsa i sig min blommiga tunika genom staketet)
 och olika slags stora kor.
 Då traktorturen var slut var det dags för ponnyåk. Inte lika hård fart tyckte de, men var nog nöjda trots det!
 Så var det då dags att åka tillbaka mot förskolan igen. Jag hade gärna stannat lite till, det var nog så perfekt väder och härliga djur! Hann väl inte ens se alla, och vissa lär få komma ut först då det är lite varmare.
I bussen tog det inte hemskt länge innan mitt sätessällskap sov så gott. Och jag hade nog god lust att göra lika.
 Men istället gick vi via butiken på vägen hem och köpte lite festmellanmål. De sku inte vara hemma på vappen och tja, man får väl fira lite när man har lust. Så det blev mjöd med goda tilltugg. Inte alls så illa!

2 kommentarer:

  1. har inte själv varit där men mina barn flera gånger med dagiset :)

    SvaraRadera
  2. Lyckostar, där är så härligt! :)

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)