söndag 9 augusti 2015

Palstan

Det känns så spännande att komma tillbaka till trädgården efter en längre paus. Se hur allt vuxit. Har nåt blivit lidande? Vilka blommor har slagit ut?! Såhär såg det ut då jag kom hem från Ingå.

Liljor mötte mig i underbara färger
 Riddarsporen var ännu ståtligare i år än förra. Alltså wow, vilken färg!
 Dahlian, lika stilig som alltid. Minns inte riktigt hur många år jag nu haft dessa vissa..
 Jag fick denna Purpurklätt av en av palstagrannarna förra året. Oj vad stor och fin den är! Har på sistone börjat gilla denna färg, en riktig färgklick!
 Basilikalådan hade tyg på när vi var borta, för att inte kråkorna sku riva upp också resten av plantorna.. Men ja, då passade ju myrorna på och byggde bon i båda ändorna av lådan och förstörde ännu fler plantor. Suck. Nå, kanske det är bra med lite mindre i år, fast det visserligen är en av de yngres favoriter det här. Båda kan äta upp en hel köpisbuske på nolltid. Hih. Citrongräset ovanför dem är det också skralt med i år, för jag hittade inte frön, så hade bara ett par att så i våras. Synd, det är ju så gott!
 Lavendel och Edelweiss. Och en ensam liten pensé som gömt sig bland timjamen jag såg först då jag tittade på bilderna. Tycker om denna blandning. Lavendel vill jag nog ha på min grav om jag ska ha en sådan, älskar den! Är dock besviken över bristen på fjärilar i år, det var ju så kallt, så kallt, att ingen vågade sig fram..
 Ett försök till överblick.

Här försöker jag mest hålla mina blommor så vi får någon skörd också. Närmare 100 m2 är ju min palsta (kolonitott) och det känns ofta alldeles för litet..
 Här är ena sidan på min palsta. Port, staket och kojan för barnen, min gräns går då efter de gula blommorna till höger.
Utsikt mot solnedgången.
Min favoritplats.
 Det började komma underbart söta och saftiga morötter i olika färger. Älskar´t!
 Och mmm, min favorit! Märk mina underbara strumpor. I år har det ju varit så kallt om kvällarna att jag behövt dra dem på mig i nåt skede.. Skrattat lite åt mig själv då jag förvånat sett på tårna..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)