tisdag 18 augusti 2015

Sommarens must- Borgbacken!

I år blev det lite i sista minuten vi gjorde vårt årliga besök till Borgbacken. det regnade ju så mycket de andra veckorna vi var i stan. Nu bad jag resten av gänget att komma hem från Esbo efter bara någon dag, dels för att jag saknade dem så mycket och dels för att det utlovades en dag utan regn! Så vi liksom måste passa på innan jag sku på jobb veckan efter.

Som vanligt var vi där då det öppnade. Köpte "band" till alla och i år fick också Trull åka i de lite större maskinerna, så det var full rulle hela dagen!

Vi började med Vekkula.. och det var kanske lite att ta i med Trull.. Han var lite skrämd efteråt, och vågade inte riktigt med nåt på en stund. På kvällen var det ändå hans favorit och då sprang han igenom den många gånger!  Jag gillar speciellt ljuset här, är ju som känt svag för ljus, och i synnerhet UV.
Vi försökte få till ett familjeporträtt
Pariserhjulet var passligt lugnt för den lite skrämda ungen. Det var så fint där uppe! 
 Förra året drömde han om att köra bil, men var någon ynka centimeter för kort. Nu fick vi susa omkring, fast han först inte alls sku våga. Men visst gillade han ju det då vi kom igång!
 Tripp åkte många gånger i den här. Kieppi. Han fick åka själv i år! Har åkt min ena gång redan, förra året, och gör inte det på nytt. Urk.
 Men berg-och dalbanan gillar vi!
Trull var så besviken då de tagit bort pusukoppin. Tills vi hittade den på ett annat ställe! Oj lyckan över att få öppna dörren och höra det bekanta: "pusipusi, hihihihi" . Gullunge!
 Jag trodde aldrig han sku gilla den, men en av hans absoluta favoriter var Linnunrata, som en liten berg-och dalbana i rymden, med ljus och ljudeffekter. Rätt hurja! Mamma fick också åka i den, som första maskin hon åkt i på evigheter!
 Vi kom just ihåg att ta bort kepsen innan tåget åkte iväg..
 Han var nu också stor nog att få åka i Lohikäärme, som han drömde om förra året. Jag var lite spänd då det satte igång, men också den gillade han! Roligt!

 En av de sämsta i år, en ny grej, var denna vattensak. Eller, ett roligt år kunde den vara perfekt, men nu var det ju inte en solig sommar fast det ser så ut på bild. Självklart ville alla prova den. Träffar vattenstrålen nu mig?! Svar jo, det gör den, garanterat. Sen var man då blöt och kall resten av dagen.. Fast våra var rätt skickliga på att springa undan. Som tur!
 
Vi hade roligt!

Åkte upp mot skyarna igen med pojkarna och mamma, som kom för hela eftermiddagen och kvällen för att hjälpa till med den ojämt fördelade barnaskaran. Hon hade inte varit där på länge, åkte modigt i maskiner och verkade ha kul! 
Vår vackra hemstad.
Provade också på nåt jag var lite orolig över, Kieputin. Visste ju att jag hade klarat av den någongång som yngre, så då Tripp började gå an om att han ville ha någon av oss med, så gick jag faktiskt på det till sist... Och hade helt jätte roligt! Där sitter vi längst till höger, och skrattar!
Mot kvällen blev det plötsligt rätt så tomt. En av de vackraste sommardagarna och alla åkte tidigt hem?! Maskinerna åkte halvtomma och fick vänta på att fyllas. Fast vi njöt ju!
Min favorit då jag var barn var nog Mustekala. lika rolig var den nu, fast maskinvakten hamnade hacka bommen mot vagnen för att låset sku börja fungera.. Skrattade lite och tänkte att det var tur att jag inte är en mer hysteriskt lagd människa.. 
 Vi åkte många gånger i Berg-och dalbanan med de två äldre, på samma bänk, och då jag såg den vackra vyn måste jag bara ta en bild! Fast barnen var arga och sa att jag tar helt onödiga risker med min telfon. Fniss.
 Men jag förklarade att mamman bakom mig också hade sin telefon framme varvet innan. Och då jag tittade igenom lintsitaggar på Insta, så råkade jag känna igen himlen, och whaat?!  MIG!  Vilket roligt sammanträffande och minne!
Blommorna var fina, men tycker de varit ännu större tidigare år, de njöt väl inte riktigt av den kalla sommaren? Jag brukar ju alltså gå omkring och sucka över de fina blomarrangemangen och underbara färgspektaklena!  Den här tex. är SÅ fin!! Vilken idé! 



Som tidigare år var vi här från det att det öppnade tills det att de stängde. Tröttsamt med härligt! Elva timmar av skratt och tjo. Trull somnade lycklig i bussen och vi andra gick möra i säng lite senare. En dag att minnas, igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)