söndag 30 september 2012

En dag, en två-årsdag.

Tänk. Att du varit här med oss i hela två år redan. Tokigt. Underbart. Vår lilla sol. Du som vet vad du vill och inte är rädd att ta för dig. Kompis med alla. En som klarar sig själv. Vår älskling. Frågade dig idag hur länge jag ännu får kalla dig min baby. Tror vi kom fram till en kompromiss på 25 år. Påminn mig sedan.

Det var en lugn start på dagen, då bröderna var i esbo hos farföräldrarna. Mysmorgon. Dagssömn rekordlänge. Det var väl ovanligt tyst här hemma. Sambon och jag försökte få allt klart till kalaset. Att det alltid ska bli så himla bråttom sist och slutligen, fast man i nåt skede tror att man fixar det i tid...

Födisbarnet så stilig så. Lite undrade han nog vad som var på gång men insåg fort att detta nog var kul! 
Det bjöds på mat på höstigt bord.
Chokladmuffins med vit chokladfrosting 
Morotskaka gjord på egna morötter, a la PuuhaPete med färskostkräm som fyllning och cream cheese frosting som spackling.
Denna trodde jag redan var förstörd. Följde inte måtten och lagade ett stort och ett litet tårtbotten. De blev bara smulor. Helt hopplöst att hålla ihop. Men då jag smakade på bottnen igår visste jag att den sku vara god hur den än sku se ut. Och slutresultatet blev ju inte så illa med sockermassan som höll ihop det hela. Smaken då, faktiskt rätt så himmelsk om man får säga så själv.
Vi övade oss på att blåsa ljus tidigare idag. Så han kunde fint! Men plötligt märkte jag hur det började rinna en tjock dregelfors från munnen. Fångade upp det mesta, bara en droppe hamnade på puu-ha-has nästipp. Alla fick sig ett gott skratt.

Kalasbarn. Det äldstabarnet kunde inte stå emot frestelsen att gå ut och scootta med sina vänner på gården efter ljusblåsandet
Jag var med i syrrans avlagda, fina klänning
men den hölls inte ren så länge..

Han var en tacksam en och uppskattade också alla de fina korten han fick.O vem sku inte gilla sådär fina?!
Lite provkörde han den nya finfina sparkcykeln. Tror han fort kommer att lära sig hur man manövrerar detta fordon, det gick redan såpass bra.

Han fick så hemskt fina saker!! En melaminmugg med mumin, kuoman, rasavil vantar (de bästa!!), stans sötaste halare, cykeln, en brandbil, ett par reflexer (tåg och hundformade) och en "pekskärmstelefon". 
Av Trapp fick han det finaste födiskortet. Trapp och Trull i regnet, iklädda i regnkläder. Det orange är ett stort regnmoln  och i mitten ser ni en håv. Det är en sällsynt syn med såhär detaljerade teckningar, så jag var riktigt stolt! O så sku jag skriva. "Jag älskar dig" på baksidan.
Då gästerna gått hem efter ett riktigt lyckat kalas åt vi ännu lite rester och "pratade lite i telefon".

 Så tog han för första gången i sitt två-åriga liv nåt annat än mjukisdjur och tutt med sig i sängen. Den första viktiga grejjen blev: brandbilen. Så det blinkade lite blåljus och hördes sirener ännu innan ögonen till slut slöts, efter en lång kamp. Det var tydligen en lite spännande dag trots allt.

Grattis älskade, älskade ungen min!!



8 kommentarer:

  1. Grattis till både Trull och mamman! Och så sött kort av Trapp, så man blir rörd! Verkar ha varit en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Ja det var rörande! Han brukar inte ha tålamod att sitta och rita så ofta, och nu var detta en helt spontan ritning till lillebror. Nu hänger det på paradplatsen vid matbordet där man vid måltiderna ska förklara för Trull vad och vem som finns på bilderna så han hinner sitta och äta. Roligt också för mig med en ny teckning att prata om! :D
    Dagen var riktigt lyckad. Fick inte dåndimpen som jag oftast brukar få då det stressar ihop sig för kalas. Det var lite mindre folk (syskon,kusiner och deras sambon)och man rymdes och sitta i vardagsrummet med de andra.:) Detta är inte en lägenhet för att hålla större fester i. Ert hus däremot.. Kunde braaa byta! Stort,stort grattis till inflyttningen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla du! Jo, nu flyttar vi inte förrän pojkarna har flyttat ut och jag ska tillbaka till stan igen ;)

      Radera
  3. Vilket fint kalas ni verkar ha haft, och vad fina både DU och födelsedagsbarnet var :)
    Grattis till hela familjen!

    SvaraRadera
  4. Grattis till tvååringen!!Superbra presenter!

    SvaraRadera
  5. Tack! :) Nog är det konstigt. Nyss föddes han ju vår lilla. O kalaset var riktigt lyckat fast bjudningen var klar 20 minuter för sent. :)
    Ja sidu att man hinner lägga på lite makeup gör en genast lite mer pigg i ansiktet. ;)

    V- Tack! Ja verkligen!Vi är mycket nöjda!

    SvaraRadera
  6. GRATTIS grattis till två åringen och till er föräldrar med ; ))
    Vilka fina presenter han fick !!
    Nicholas fick också en sparkcykel när han fyllde två....Han är ännu lite skeptisk då det gäller att åka med den - Nä nä Nicke int cykla bara gå titta den , säger han och skakar på huvudet ; ))

    Hoppas Trull gillar att "cykla" !
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vi var redan på en tur ute idag och fint gick det. Men nog var det ännu lite roligare att vada i pölarna efter en stund. :)

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)