fredag 3 januari 2014

Eftersvall

Ja julen den kom och gick, men har man tagit bilder ska de väl publiceras, om än då bara för mig och dig om du tittar in här.

Jag. Lite synd att det bara finns en bild på mig igen,hade så fin tomteoutfit tycket jag. Råkade hitta en paljetttomteluva någon dag innan jul på rea och trivdes med den på huvudet nästan hela julafton. Halsbandet,det övre,  fick jag av min moster, det nedre är kristallen jag föll för på Vanha. I famnen har jag då vårt nya husdjur,ännu utan liv och batterier...

 Trapp- "kom och springa mamma, kom nuuu!" 
Det går alltså att ha springtävling inne hos svärföräldrarna. De har en vägg mellan köket och vardagsrummet som gör att man kan springa runt, runt, runt. O ja, tro mig, det gör de, flitigt. Barnen alltså, mest. Nu sprang också deras farmor runt, runt som en tok, och jag med. För det gjorde de små så glada, och svettiga.
Blusen låg i ett av de mjuka paketen, tycker den är fin!
 Samma typ som på föregående bild öskade sig UNO spelet till julklapp. Det var det han tjatade om sedan tidigt på hösten. Han fick också det, men i annat format än vad de har på förskolan. "Det här behöver jag inte" var reaktionen först, men efter en omgång var det "det bästa spelet!". Man kan också använda det till annat i lekar. Som hinderbanor till exempel. Inte nudda spelpjäserna. Sen sku bilarna köra ett varv kring köket och vardagsrummet, hårt, och på nytt köra igenom banan. De har så roliga lekar här, deras farmor är en suverän lekledare!
 Hemma på balkongen väntade vår kalkon, ensam och övergiven. Samtidigt som vi var hemma ett varv och matade fiskarna tog vi den med oss till Esbo och jag tillredde den en kväll tillsammans med kastanjer. Mums! För mig är det nog alltså kalkonen som gör julen. Fick tom. beröm (nå så nära man kommer)av svärfar- "den är helt god och inte ens torr". Hih. Men ja de har väl provat med kalkon nåt år och inte riktigt varit nöjda med den..
 Blev sugen på att fota Michael Jackson, sambons systers gamla leksak.
  God jul! 
 Vi åt. Och åt. Hade gamelfarmor på besök och åt lite mer. Henne hade vi inte sett sedan Trull var liten baby. Och åt ännu lite mer med farmor, hon som stod för det mesta av kalaset.
 Tänkte ta en bild på julens populära typer. Monsterit yliopistossa, Toy story, Angry birds och så är där Harry Potter (inte så pop egentligen men kom i ett fint paket från Amerika och har varit med i lekarna sedan dess). Man ser också två flygplan, det ena är då från flygpalnsfilmen (vi inte ännu sett), Trulls julklapp och det andra kom från Paris med storebrorsan..
 Trapp hade spännande show en kväll innan läggdags.
Jag njöt av köksfönstrets vyer.
 och vi var ute med dem EN gång (men då blev det sen många långa timmar i alla parker i närheten). Ja eller farfar hade varit ute med Trull en dag, då Trapp var på kalas,jag shoppade nya springskor och sambon var och bytte ut styrstången på Tripps scootti då den bara brast vid handtaget mitt i ett hopp, två månader gammal, i typ en halvtimme innan det började ösa ner igen..

och så var vi ju på vår skogsutflykt. Innan vi for iväg tog jag en bild på svärmors julros som blommar där, nå vid jul jo, men ööh, det är Finland i december. Är det nu helt normalt då?
 Pojkarna hann hänga med deras farbros flickvän en stund.
Tripp kom hem och tog det lugnt med familjens gemensamma julklapp, en ny (begagnad) ipad i hans nya fina Parisstrumpor.
och den lilla visste att avskedet var alltför nära. 

 Så sent på måndag kväll skuffade jag in en med hela sin kraft emotspjärnande unge i bilen och fick till sist med farmors hjälp fast ostbågen, som knep kring bilstolens mittlås med låren, fastspänd. Huh. Och hela långa vägen hem vrålgrät han efter henne. Nog är det fint att de har så många som älskar dem! Man borde bara hinna ses lite oftare!

Det var ju ett riktigt skönt lov! Efter en längre tids rätt få springturer så var jag stolt över mig själv då jag hann springa hela fyra gånger under julveckan. Måste ju testa de nya skorna den fjärde gången. Skönt med lite omväxling på springturens vyer också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)