måndag 13 januari 2014

God natt

Här sitter man. Mör. Slut. Har inte sovit ordentligt på länge. Inatt låg en febervarm liten, liten, gubbe tätt intill. Det passade inte riktigt in med feber nu. Åkte iväg med Trapp halv åtta. Riktning förskolan, med skridskor i ryggsäcken. Det var väl lite kallt för sådant nästan, åtminstone för ovana barn som gått i novembervärme fram till nu. Som tur hade de fått klä på skridskorna inomhus endå. Det lär ha gått bra, fast skavsår hade han fått på fotens sida, där på "knölen".
Jag kom på jobb där lite före halv nio. Råkade ha tur med bussen. Wow.
Bytte bland annat lakan i tretton sängar, hade sångstund för 19 barn och tre vuxna (herregud så pinsamt det kändes först!) och följde med språkstöd för första gången. Slutade Prick 16.39 och rusade iväg. Råkade ha tur med bussen (andra gången på samma dag, antar att oturen följer mig resten av veckan nu..) och var framme på förskolan redan 17.00.
Så var det bara att släpa den trötta, korta skridskoåkaren mot busshållplatsen, darrande av köld och åka iväg mot Böle. Där hade nämnligen sambon med sig den febriga minstingen på jobb. Inte bästa lösningen precis, men ingen av oss kunde ta ledigt idag. Så kan det gå. Har nog mina åsikter om saken, men tydligen kan inte föräldrar alltid inverka på allt. Ännu sämre kände jag mig då jag insåg att han hade ett lager kläder mindre på sig än Trapp som skakat hela vägen dit. Och filten jag hade valt och hängt på kärran han kom till Böle i hade sambon inte tyckt att behövdes och lämnat hemma i tamburen. Mätaren man såg från busshållplatsen visade -16. Behövdes inte?! Feber och första köldveckan. Hade lust att ge honom min rock där vi stod och väntade på de två olika bussarna och han klagade på att han frös. Stackarn.
Hemma var vi tio över sju. Nästan tolv timmar efter att vi startat med Trapp.

En sådan dag.

Imorgon ska jag starta redan halv sju, för att öppna dagiset för första gången. Den tiden kunde jag, helt på riktigt, ännu sitta vaken och pyssla med nåt om jag fick leva i min egen rytm. Så nej, väntar inte precis på morgonen. Vet inte om jag kan sova heller när jag vet att hela öppningen hänger på mig. Börjar larmet tjuta? Hade lyckats fint då jag satt på det senast. Ja, det hade inte gått på.. Inte så lyckat alltså.

Men nu.

Go´natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)