söndag 7 september 2014

Egentid

Det där man nu igen har fått höra en del om på sistone..eller talat om bristen av den. Egentid.  För mig betyder egentid tex. ett par timmar av tid, utan barn, en söndag kväll. Gick på svampjakt ut i den absoluta närskogen, lite bakom palstorna. Men inte hittar man ju svamp där. För mycket folk som rör sig där, och ja, vet inte. Har aldrig hittat nåt bra ställe. Nu hittade jag ett par soppar och hela två kantareller (visserligen ett rekord, har bara hittat en kantarell tidigare, i denna skog..). Men trevligt att gå omkring i lite skog, om än stadsskog. Det känns riktigt helande efter en hektisk vecka!

Så mycket vackert, i höstfärger som värmer hjärtat.


Cyklade bort mot palstan. Plockade lite skörd, band upp blommor som behövde stöd. Klippte ner vissna blommor då många fortfarande orkar blomma så fint, ännu ger inte jag upp..

Måste medge att jag är så nöjd med årets bönrabatt. Band ihop små träd, upptill, ståendes på barnens små stolar, och nu har det bildats en fin tunnel man kan gå igenom, medan man kan plocka hem bönor ovanifrån sitt egen huvud. Nertill, kring staketet jag byggde i somras, klänger sig (äntligen) krassen. Det sku ju vara slingerkrass, men av någon orsak har de betett sig som buskkrass fram till nu. Tur nog har de endå orkat blomma kraftigt, förde tom. av blommorna till jobbet för att barnen sku få smaka på dem. Den perfekta salladsingrediensen, Trulls favorit.

2 kommentarer:

  1. Jag önskar jag kunde fler svampar än kantareller. Man kan säkert göra så god mat av annat, och jag gillar verkligen att bli bjuden på svamp-mat. Sen är egentid lite ljuvligt nog, härligt att bara umgås med sig själv. :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar hemskt mysket kantareller och trattkantareller, har fått lite för mycket av de andra goda då jag vuxit upp med en svampfantast. Men efter flera års paus har det smakat väldigt, väldigt gott med soppar i år, och har verkligen njutit av att få dem hemburna! Fast det mest njutningsgivande är nog endå att helt själv få ströva omkring i den tysta skogen och göra sina fynd, DET saknar jag! O ja, om man nu får säga det, så är jag nog verkligen världens bästa sällskap, åt mig själv då!! ;) O vad jag blev glad över din kommentar här! Har bara hållt på att gå under denna vecka, därför denna sena reaktion..

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)