söndag 21 september 2014

Min lediga dag..

Det har lite blivit så nu igen. Vi strider om lediga timmar, vem som får göra vad, en stund i fred.
Han tänker bara på stenar och berg, rutter och kartor.. Det är ju perfekt klätterväder för tillfället och han är ju så "gammal" redan, det är hörni inte många år kvar av denna livsstil..
Jag tänker bara på att få njuta av solen, rensa ogräs, plocka blommor, njuta av knoppar, samla in av skörden..
Men så är det allt det där andra som kommer ivägen. Livet. Vardagen. Mat som måste köpas och tillrädas. Byk som måste tvättas, hängas upp, föras tillbaka till skåpen. Hem som måste städas osv..

Så förra veckoslutet sku vi dela upp. På lördagen sku jag gå till palstan efter att jag städat och på söndagen (då vi endå hade program med barnen) sku han få klättra. Därför sku jag också städa på lördag, medan de var ute. Problemet var bara att det dröjde halva dagen då de sku ut. Så det var redan långt in på eftermiddagen då hemmet äntligen var färdigt för ännu en hektisk vecka.

Passade på att föreviga de vackra bladen på växten jag räddade hem från jobbet då "typerna i grått" (alltså någå arbets-och hälsogranskningstyper) meddelade att man inte ska ha krukväxter på dagiset.


De skimrar så vackert på nåt sätt!


Just som jag fått ihoppackat alla mina saker som behövdes till palstan och höll på att pumpa luft i  cykeldäcket för att kunna cykla iväg fick jag ett samtal av sambon. Trull hade "faceplantat", alltså sprungit, krockat ihop med brorsan och landat med panna före i asvalten. Nice. Så var det bara att vänta på dem, bära in den lilla stackarn med ett horn som stack låångt ut ur huvudet och lägga honom på soffan med en kallpåse på huvudet..

Alltså stackars barn vilken bula! Skinnet var nog SÅ utspänt igen. Och han var så ynklig där på soffan.


 Men som tur hjälpte det kalla fort, bulan krymte till typ en femtedel, och jag, den goda modern, kunde rätt så snart cykla iväg.
 Bönlandet, med tunneln som lyckades så fint i år!
 Plockade hem av de goda. Gillar de lila också bara för utseendes skull.
 Rensade ogräs i rabatterna och från stigen vid komposten.
 Min knubbiga rävsvans vid komposten.
 Gillar dessa röda solrosor. Samlade av dess frön och hoppas det kommer upp nya nästa år. Kom ju bara plötsligt att tänka på att der ju är helt idiotiskt att köpa nya, likadan, frön varje år om man engång får av dem såhär lätt!
 Plockade hem en bukett också.
 och tände tom. ljus på balkongen för första gången i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)