måndag 8 juli 2013

Kameraövervakning

Min älskade, men stundvis rätt högljudda och krävande/vilda familj, åkte iväg till lyxhotellet chez farmor och farfar i Esbo här förra onsdagen för att leva lite lugnt sommarliv på deras härliga gård. Jag blev hemma för att sköta fiskar och trädgård. Och för att jag Ä-L-S-K-A-R att vara ensam! Vi har haft helt tillräkligt med intensiv tid tillsammans nu på våren/sommaren och jag tror det gör oss alla gott med lite luft emellan.

Torsdagen inleddes alltså med att jag, efter att ha gjort lite loppisbusiness här hemma, cyklade iväg till palstan i solskenet. Tängte att jag lyxar till det och lägger mig på ängen en stund och solar. Hur tråkigt kan det förresten bli?! Det enda jag tänkte på var hur obekvämt det var, det är ju ingen njutning om inte det finns vatten man kan hoppa in i efter en stund! Min rygg tänkte kollapsa och jag tänkte bli kvarliggandes där, ynklig, i min bikini. Nå, jag blev räddad. Märkte nämnligen att grannpalstans man kommit till sin odling. Nej men vänta! Han brukar ju inte ha keps! Näe f*n, det är ju samma idiot till tjuv jag jagade bort därifrån förra året! Ställde mig upp och skrek högt "bort från palstan, NU!". De tittade sig förvånat omkring, han och hans flickvän och lunkade i långsam takt bortåt. Men tror ni de gick bort från området? Nej. De gick bara till följande avdelning och drog upp mer mat från någons odling. Drog fort på mig lite mer kläder och tog handduken under armen och kameran i handen och gick mot deras håll. Där ställde jag mig sonika och fotoraferade det charmiga paret. Sa inget, men stod där och fotade dem. De började rätt fort gå därifrån och pratade högt med varandra om att man väl inte får fotografera folk sådär?! Följde efter paralellt på annanstig och blev och prata med några palstagrannar, högt, om tjuvparet. De idioterna som ännu då hade mage att stanna vid sista hörnet, rakt framför oss för att böja sig ner efter mer. Då gick en annan granne och sa att de får gå bort nu!
Undrar om man kan bli sådär dum i huvu av bara alkohol (de dricker alltid, alltid, öl då jag ser dem) eller om det används annat också? Vågade inte riktigt lätta på mitt arga hjärta nu då de var två. Tänkte att kvinnan möjligtvis kan vara agressivare än den långa, rangliga mannen som ser ut att vara rätt lätt att fälla omkull om han försöker nåt. Men jag lade då upp bilderna på dem (inte så himla tydliga, men nog känner man åtminstone igen mannen om man ser honom, han är så utstickande med sin längd och hållning och reppun på ryggen) på palstaområdets Facebooksida. Det är ju en sluten grupp för folk som vill området väl. Bad dem att inte låta dessa komma in på folks odlingar. Är så trött på folk som tror att allt är till bara för dem, folk utan någon som helst respekt! Han hade rivit upp potatis från samma odling som ifjol, lökar från mångas, mina sallader och säkert en hel del annat. Mycket praktiskt att bara gå och ta vad man vill när man blir hungrig efter allt öldrickande.

Här kommer en dålig bild (ids ju inte sätta ut de bättre här, det är kanske inte passande endå?).
Men ja, kanske jag borde sätta upp lite lappar om kameraövervakning för att varna lånfingrade fånar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)