söndag 14 juli 2013

Mera egentid

Annat jag pysslade med medan de var borta. Förutom då detdär obligatoriska städandet.

Jagade kvicka småfirrar och räkor som klamrade fast sig i växter. Bytte till större vattenmängd, i hopp om att det inte blir lika varmt av lampskenet.Nu är det väl en åttio liter, ungefär. Fick också äntligen sätta i min nya (secondhand) mangovre rot. Tycker det blev rätt fint. Fast lite mörkt kanske. Sanden i mitten, den ljusa (ljusröda), är från en resa till Grekland då jag var barn. Slängde bort en massa växter också så de har plats att växa och det kanske är lättare att hålla rent.
 Stirrade på småfiskar.Men det blir nog inte bra bilder av dem med min egen kamera!
 Var och shoppade också en dag! Till Östra centrum. Det är ju inte precis en njutning numer, inte ens ensam. Men jag hade EN Bh, som inte mera passade. Jag som hade tänkt satsa då för nästan ett år sedan då jag slutade amma.. Nå nu har jag en till. Att det kan vara jobbigt att hitta passande! Och inte har jag ju råd att satsa på de dyrare som kanske sku sitta bättre. En bikiniundredel kom också hem, de flesta jag har sitter lite löst numer. Och så ett jättepaket strumpor, en blus med spets på ryggen (konstigt att jag inte hittade fler av dessa, letade igenom de flesta butiker..) och ett par nya sammetsbyxor. Fiskmat för enorma summor var det jag egentligen var ute efter, men så var det inte ens bra mat då jag kom hem. För små priplor, våra glupska jättar hittar inte dem bland sandkornen..

Solade lite på palstan också. Orkade med nöd och näppe en timme, då skrek min rygg efter befrielse från det hemska! Fortsatte med det jag gillar, rensa ogräs och insupa härligheter med blicken.

Som dessa som nu spruckit ut.
 TRE ÅR har jag väntat på att dessa nejlikor ska blomma. Och så blev de vita av alla färger, inte min favorit alltså. Men doften är ljuv och visst är de ju fina! Värt väntan alltså!
 Ett litet gäng zinnior har också slagit ut i blom.
 och lavendeln börjar vara ordentliga buskar snart, sådär i Finland mått mätt.
 Blomrabatten ogräsfri för några dagar igen..
 Åt egentligen rätt dåligt. Man orkar inte riktigt slösa tid på sådant då man är ensam. Men då jag orkade tillrädde jag olika sallader. Här med överbliven höna och parmesan. Sallad har vi ätit av rätt mycket nu annors också, egen såklart.
 Gav mig an på pojkarnas rum. Försökte få nånslags ordning på kaoset. Lagade nya lappar och fick användning för mitt nya härliga tejp med flodhästar på.
 Inspirerad av dycken vi fick på möhippan köpte jag rom från Östra centrum och söp i min ensamhet. Alltså en drink! Äntligen har jag användning för mint från palstan också! Nam!
 Det blev av en händelse en gul hörna på palstan. Man vet ju aldrig vad som dyker upp då man sår zinnian. Nu råkade den första här bli gul. Mellan den gula rosen och dendär fina gula "busken". Vet du förresten vad de heter? Jag har glömt igen, om jag ens hört det på svenska?
 Och den röda kaktusdahlian blev mycket låg (det blåser väl så hårt här) men blommar fint!
Att sånt. Älska egentid! Nu drömmer jag bara om nästa tillfälle. Det blev så mycket ogjort nu då solen sken och jag inte ville slösa tid inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)