lördag 20 oktober 2012

Hobbyer,Första gånger och kandidater.

Har så småningom kommit fram till att högsäsongen på våra hobbyer, sambons och mina, krockar. Jag vill gräva och fixa, han vill klättra då kalla temperaturer ger bättre fäste (eller hur han nu förklarade). Och vet ni vad? Det är lite störande ibland! Medan han varit på en "liten dagsutflykt" till Jyväskylä (finns ju liksom inte nåt att klättra här lite närmare!) har jag varit ensam med patrasket sedan halv nio imorse. Har SÅ mycket höstjobb ogjort på palstan ännu. Byggde ihop en förhöjning till blomrabatten igår i regnet och mörkret. Borde ännu lyfta resten av bänken,bygga ihop ett nytt jordgubbsland och bygga en ny såbädd där det gamla jordgubbslandet ligger. Det har badat i vatten nu hela året och jorden (läs leran ) håller på och sjunker ihop.
Varsågoda. Detta gkorde jag igår kväll. Rensade ogräs mellan den fina perennen också då jag flyttade den lite. Inget lätt jobb! Föreställ er dessutom beckmörkt,duggregn och lera överallt! Jobbar i regnkläder och gummihandskar. Igår hade jag pannlampa. Kolla stigen som var en gräs/klövermatta. Geggamoija är det nu. Men när inget växte i år, något måste göras! Tror det blir bra dethär. Hoppas lite upphöjningen sku göra det lite mer skyddat för växterna bakom. Det blåser ju helt otroligt på dessa fält!

Var tvungen att åka till Prisma efter tvättmedel (köper alltid jättepaket och det kostar ju en förmögenhet i närbutiken) och Tripp och Trapp vill inte komma med. Så jag tog en risk och lämnade dem hemma på tumis. Hade ingen lång lista så tänkte jag sku vara snabb.
 Men så fastnade jag för att prata med en grön kandidat från området, tentade henne lite om hennes åsikt om svenska språket och rättigheter och varför jag sku rösta på henne. Vi pratade en hel del om ungdomarnas brist på nåt att göra på vårt område. Och en hel del om områdets utveckling. Här fanns mer bra saker (tex. egen hälsostation) tidigare som nu flyttat längre bort medan det byggts massor med nya hus och fyllts med barn och ungdomar. Som inte har en plats att vara på! Det har lovats och lovats sedan jag flyttade hit för 9 år sedan men än har de inte fått ett ordentligt  ställe att vara på.  Då blir det ju oroligheter, självklart! Kände mig förresten lite som en pygmé då jag stod där bredvid henne,hennes sjuåriga dotter är väl ungefär lika lång som jag..
Ringde hem i nåt skede och fick höra att Trapp inte alls lydde. Satte fart på. Tror dock inte det varit frågan om nåt väldigt farligt, de satt och spelade då jag kom hem. Grälandes men vid god hälsa. Ett stort steg i serien "lita på mina barn".

Imorgon ska jag på loppis på morgonen,i klubbutrymmet mittemot på vår gata! Väntar på det. Det var länge sedan jag senast kom iväg på loppis. Nu blir det åtminstone inte lång väg att gå.
Idag gjorde jag också ett fynd på områdets FB-loppis. Ska visa er det senare.


2 kommentarer:

  1. Du är min vardagshjälte som orkar jobba på palstan mitt i natten! Hoppas du får allt gjort som du vill och sambon ger dig lite tid också!

    SvaraRadera
  2. Heh, fast nu blir det ju mörkt redan lite tidigare på kvällen. :) Hjälte och hjälte alltså, kanske mest lite tokig och dålig på att förvalta tid. ;) Men tack för de snälla orden! :)

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)