söndag 28 oktober 2012

Vintern överraskade!

Ja men på riktigt. Hur ofta har det de senaste åren snöat i oktober? Så det stannat på marken! Tycker nog det är en tid sedan.Minns att det kom slask för nio år sedan ungefär samma dag det nu kom snö, för det låg blött på sjukhusgården då jag kom in med min graviditetsförgiftning, fyra dagar innan den lilla typen kom ut.
Nu vaknade jag på morgonen och tyckte nåt var konstigt. Var det inte lite ljust? Tittade ut genom fönstret och var helt shockad. Detta hade jag inte väntat mig än! Som tur hade vi köpt en ny rock åt Tripp så den låg i mitt klädrum,kvar i påsen. Annors hade vi nog antagligen kommit för sent till bussen. Alla vinterkläderna låg nämnligen inuti soffan (utmärkt förvarningsutrymme!) i vacumpåsar.De fodrade gummistövlarna fick duga på fötterna. Vinterskorna (som visade sig vara alldeles för stora oberoende) låg ju ännu kvar i förrådet. O för en gångs skull hann vi till den tidigare bussen. Tänk att lite (!) snö kan sätta sådan fart på barnet!

Kallt. Men vackert kan man säga att dagens tema var.
På natten hade träden fällt alla sina blad.

och nu fick man akta så inte de sista frukterna (ingen aning om vad detta är för träd, vet du?) föll i huvudet på en..

Konstiga, men rätt så fina, fruktklasar.

Lönnblad mot vit snö. Snyggt! 
 Efter att jag först Tripp gick jag på kalasuppköp till Prisma. Hade tänkt cykla med släpvagnen men skippade tanken redan då jag vaknade. Tog (mega)reppun och mummokärran istället. Spenderade hutlösa summor på godsaker.

Kom hem och tog itu med "projekt vinterutstyrsel". Inget litet projekt precis. Vi har så massor med kläder i olika storlekar. Sparar ju på allt åt de yngre.Hittade nåt passligt till alla. Tripp behöver dock ett par nya utebyxor och goretexskor.Trapp behöver yllehalare och Trull yllehalare och goretexskor. Dem sku jag gärna hitta begagnade, 23or är lite lättare att hitta i gott skick än 34or.

Åkte tillbaka till skolan på kvartssamtal medan sambon gick till parken med de yngre. Skyndade hem och så bytte vi parkvakt.Var absolut inte tillräkligt varmt klädd för det så det blev ingen lång vistelse för min del.
Vid det här laget var snömängden redan rätt futtig. Trapp som drömde om att bygga snöhus. Han får nog vänta ett tag tror jag..

Båda råkade ha samma färger på sina halare. Ids inte ännu använda de tjockaste,bästa. De slits på sanden.
Trapp gjorde ivrigt snöänglar också. Sötnosen! Han har väntat och väntat, i säkert en månad. Frågat och frågat att när kommer vintern? 
På kvällen hade vi filmkväll. Filmen tog dock slut mitt i. Den var nerkletad med youghurt då vi lånade den från bibbabussen, synd! Nå som tur kom det Hauskat kotivideot och det gillar de massor! Trull var härlig. Tror inte han förstod så mycket av det som hände i programmet men då vi skrattade skrattade han högst. Så himla sött!
Då de somnat tog jag ännu itu med uteklädsskåpet i tamburen där det hängde kvar kläder från två storlekar tillbaks på de äldre..Inte blev det ju tomt när jag fyllde det med vinterkläder igen men nu VET jag att de är i rätt storlek och inte bara en massa onödigt. Phew. Det har stört mig länge redan.

2 kommentarer:

  1. Oj, den där väntan på snö. Viggo väntar också. Det känns som en hopplös väntan, för det går ju inte att säga när det kommer nån snö, om det kommer alls.

    SvaraRadera
  2. Precis, hur länge är det tills julen är här? (Jul=snö) Lite svårt att veta, OM den ens kommer. Vi får hoppas på det bästa för deras skull. O nu sku det ju vara lite roligare med nåt att göra nu när sandlådan frusit. :/

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)