söndag 29 december 2013

Jul

Det lÅnga inlÄgget.

De vaknade hyfsat sent, redan i lovrytm efter sjukledigt och veckoslut. Kollade pÅ ritade i en hög pÅ den utdragbara soffan. Det tog tom. nÅgon timme innan de mÄrkte att det lÅg tre paket under granen.

SÅ lekte de.


 Det ringde plötsligt pÅ summern ocksÅ! Vem tÄcks störa en julaftonsmorgon?! NÅ en mamma och pappa som snÄllt hÄmtar bilen till oss! Hade bara missat deras varnande samtal i paketöppnandets glÄdjeljud..

SÅ packade vi. Eller jag. Och packade. Allt som behövdes för julfirande och EsbohÄng på obestämd tid, samt allt min älskling behövde för hans Parisresa. Till sist var vi klara. DÅ hade vi alltför lite tid kvar tills vi borde ha varit framme hos mamma. Jag som lovat att vi sku vara i tid. Det blev inget bÄttre av att vi då vi packade in sakerna i bagageutrymmet i hederlig tetrisstil blev totalt nerblötta av bilar och bussar som körde förbi. Sambon fick springa in och byta om efter en bussvallvÅg. Usch!

Men till sist kom vi fram. Glögg och mingel. Underbar förrÄtt som barnen Åt med god aptit. SÅ hann de leka med saker de inte sÄtt pÅ evigheter. De var nöjda, lÄnge.
 SÅ dukades den fram, kalkonen. Med pappas recept och kastanjer. Slurp! Högljutt prat med kusiner. Vi var där hela gÄnget i År. Mina förÄldrar och systrar, min moster och hennes tre barn, mormor och sÅ vÅra tre. Sambon kan ju inte vara med dÅ han Är sÅ himla allergisk för kaninen, Sniff.

Trapp tackade snÄllt pappa för maten. Och jag var sÅ stolt över honom i År, Trapp alltsÅ! Man ser att han blivit en stor förskolepojke. Han smakade duktigt pÅ allt, han som varit sÅ himla skeptisk innan! Det Är stort för mig, att han ens smakar! Nu gillade han ocksÅ, bÅde fisk och kalkon, hurra!
 Mammas gran var sjÄlvklart ocksÅ frÅn deras landsstÄlle. Just passligt stor den med, och fin, tyckte Trull!
 Efter maten ökades tempot pÅ "nÄr kommer han" frÅgorna. Och till sist, ja till sist kom han!! De yngsta i min generation erövrade genast lite plats i hans famn.
 och sÅ flockades fler och fler dÄr i nÄrheten av den trevliga typen. Trull höll nog sig tryggt pÅ andra sidan av hans moster men var inte riktigt lika darrande rÄdd som tidigare År. Trapp förvÅnade mig igen och vÅgade ensam sjunga solo! LuciasÅngen pÅ finska. DÅ ingen annan kunde den. TvÅ andra sjöng vi tillsammans.

 Och det delades ut stora saker till barn som dÅ tydligen endÅ varit rÄtt snÄlla fast det inte alltid riktigt verkat sÅ. Detta innehöll en AngryBirds scootti.
 Och Mösse-faddern hjÄlpte duktigt Trull med hans klappar.
 Trapps favorit var mammuten som fort döptes till Jami. Ett facebookloppisfynd jag tom. fattade att spara till denna högtid fast den bott i skÅpet en tid..Han Älskade den från första stund!
 OcksÅ Sniff fick en julklapp.Och kÄrlek.
 Tripp fick fingerscoottin och ramper han gillade bÄst. Skidor till scoottin ocksÅ (om det nu tÄnker komma nÅgon snö Är ju Ännu lite oklart..) .
 Trull. Ja julgubben vet nog vad han gillar! Ljud och ljus och fjÄrrstyrd dumper. Den blev jag sjÄlv lite förtjust i mÅste jag medge..
 SÅ dÅ de andra började dricka kaffe där närmare tio kom sambon och hÄmtade oss till följande stÄlle, till esbo och hans förÄldrar. Det var nog en lite trött tomte som kom fram, men lyckliga och rÄtt uppspelta, sÅklart.
 Julgubben hade lÄmnat nÅgra klappar ocksÅ under deras gran och Tripp delade duktigt ut dem.
 och sÅ byggdes lego ihop och vi lÄste instruktioner.
 för att fÅ Trapps nya husdjur att lyda oss. Teksta, den plastiga robothunden. Hans etta pÅ önskelistan.

Och Äntligen har vi ett ordentligt parkeringshus, efter alla dessa År med fula plastgrejjor som rivs i smÅbitar med jÄmna mellanrum.. Brio hade nÄmnligen kommit ut med en variant man kan sÄtta ihop med tÅgbanan.

Och pÅ bilden syns ocksÅ den tÅrögda farmodern, rörd av bildkalendern pÅ hennes dyrbaraste skatter, mina fina barn.
 Och jag vill inte ens tÄnka pÅ vad klockan var dÅ de fina skatterna kom i sÄng. Men sedan förra Året har jag slutat stressa upp mig över det. Fick igen beröm för det av sambon. Hih. Jag drog ett tjockt streck där före tvÅ dÅ Trapp försökte fÅ farmorn att Ännu leka med honom dock, men dÅ förstod tom. hon att det var dags att hellre krypa ner i sÄng för att orka med följande dag.

Och följande dag. Ja det var sushidag! Sambon jobbade som en liten myra för att laga tillrÄkligt till vÅrt gÄng. O sÅ gott det var, sÅ sjukt gott!! Efter en springtur smakade det riktigt himmelskt! Och sÅ roligt det var att springa pÅ andra vÄgar Än de jag sprungit sÅ himla mÅnga gÅnger.

HÄr har vi redan glatt glufsat i oss hÄlften.  Jag gillar starkt vÅr ett par År gamla jultradition. Sushi Är alltid rÄtt!
 och sÅ har vi slappat. NÅt otroligt. Har knappt varit ute alls med barnen då de lekt sÅ hÄrligt och det har varit sÅ extremt USELT vÄder ute. Vakat sent och sovit lÄnge. Och endÅ somnat i famnen pÅ faster mitt pÅ dan. Fast han har nog varit lite konstig sedan veckan innan jul, hÄngig och trött och lite gnÄlligare och varmare Än vanligt.
 och han ville absolut att jag tar en bild pÅ honom dagen efter sushifesten dÅ han Åt ett litet lÄtt morgonmÅl. Det var dagen dÅ den förstfödde flög ivÄg ut i vida vÄrlden.

Nu sitter alla mina bilder frÅn resten av veckan Ännu i kameran. Förpuppade oss hÄr i svÄrmors goda vÅrd, i deras stora hus med plats för oss alla. SÅ skönt att inte behöva fundera pÅ matlagning och stÄdning, fast jag förstÅss försökt hjÄlpa till. Men dÅ hon njuter sÅ mycket av att vara med barnen, leka med dem, lÄsa för dem och natta dem. SÅdant jag gÄrna tar en liten paus ifrÅn ibland.  Men imorgon ska vi hem, efter nÄstan en vecka pÅ sprÅng, det lÄngsta jag varit borta hemifrÅn pÅ vÄldigt, vÄldigt lÄnge.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig jul ni också verkar ha haft! Och så skönt att du kan ta paus från vardagen hos din svärmor. Jag vet hur skönt det är :) Gott slut!

    SvaraRadera
  2. Ja det var nog en riktigt lyckad jul och en välbehövlig paus det här! Ett riktigt lov liksom! Gott slut till er också, tänk att vi i övermorgon igen är inne på ett nytt år, ganska hurja när man tänker på det. :)

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)