tisdag 6 januari 2015

Amaryllisar

Vi kom hem igen, med de yngre och sambon den 28 på kvällen. Tripp stannade ännu kvar hos farföräldrarna. Svärmor blev ju nämnligen  på sjukledigt hela veckan, hade lyckats smitta ner henne ordentligt..

Hemma väntade min vackra Amaryllis i blom. Fin och ljusröd i år.
Amaryllisen jag fick av min moster däremot.. Vaknade en natt av ett konstigt ljud, men orkade inte stiga upp och se vad det var. Följande dag då jag sku sätta mig på min plats, då märkte jag vad det hade varit. Blomman hade fått nog och hoppat i marken.. 
Räddade den och lade den i mycket större kruka och nu blommar den så fint så! Krukan av trä har jag fått av min moster nåt år, tycker hemskt mycket om den. Hade den som årstids"krubba" på bordet en tid tills jag bytte ut den mot nåt annat och satt den och vilade en tid i skymundan. Nu är jag lika förtjust igen. Den är så lätt att få allt att se fint ut i! 
I bakgrunden ser ni att ännu en Amaryllis är på väg. Julblomman jag fick av mamma. Tyvärr är sambon väldigt allergisk för Hyasinter så lade den "långt bort" i fönstret då den blommade, kröhöm, hjälpte nu föga.. Men då den slår ut i blom ska den nog också få paradplats på bordet! 
Det är nåt med dessa stora skönheter. Tycker de är så ståtliga och fina! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)