lördag 31 januari 2015

En isfylld vecka

Denna vecka stod jag på isen tre gånger. På "riktig" is alltså. Annors har det ju nog också varit som att gå på knottrig skridskobana hela tiden, tog tom. och lade nubbar under skorna så jag inte sku flyga fler gånger (har nu lyckats redan två gånger då jag velat springa mot bussen..).

Första gången var på tisdagen då jag lovat att Trull sku få prova hans nya skridskor. Då hade jag haft öppningen av dagis och vi hade redan hunnit in till stan och hälsat på farmor och varit på fiskuppköp till Helsingin akvaariokeskus (rekommenderar!). Hemma blev det gräl med en som ansåg att det är totalt onödigt att läsa till prov, så det stackars barnet fick inte komma med.. Någon gräns måste man väl få dra?!

Det blev snöstorm och blåste nåt förskräckligt, så var inte länge på isen. Men åtminstone fick ha ta sina första stapplande steg. Förra gången vi var in till stan för att skrinna höll jag ju hela tiden i honom. Nu gick han framåt en bit, men då han föll gav han upp. Inte fattade han riktigt än hur han sku ta sig upp och for omkring som en skalbagge på rygg.. Då hjälpte brodern och skrinnade efter en kälke att luta på.

 Det var bara så mycket snö på isen, att han fick ploga sig fram. O andra sidan var det ju en långsam och trygg start på så vis. Glad var han åtminstone och hade nog inte velat sluta om inte han måstat. Trapps skridskor däremot verkar inte vara bra för hans fot. Han hade varit och skrinnat med klassen dagen innan och kunde nu knatts sätta skridskon på utan att jämra sig. De verkar vara för hårda vid "knölen" på sidan, borde kanske spana efter nåt annat par nu, om det tänker fortsätta att vara någon is (ser ju inte bara lite dåligt ut just nu med värmen och regnet, buuu!!).

Följande dag hade jag lovat Tripp att han sku få gå och öva sig. Så vi gick. Sent på kvällen, efter middagen, och efter att ha velat hit och dit. Det regnade ju! Men vi fick tillslut medlurat också de yngre med lite nya vinterleksaker jag hittade på hyllan då jag städade förra helgen, backhopparen från tidigare år,De hade det riktigt roligt där i de plogade högarna, fast det var helt hemsk blåst igen..
 Tripp börjar vara bra på de nya skrinnarna, har helt fattat hur man gör med piggarna. Så glad att han äntligen också gillar att gå ut och göra nåt på vintern! Fast du milde så jag är rädd. Han och piggar, det kan nog gå dåligt än.. Han har så himla hård fart hela tiden, och så är vår is i så uruselt skick med sand och gropar om vartannat. Flera gånger trodde han att vristen vrickades.
 Dessa kröp istället omkring på vattenbanan och sköt iväg backhopparna på isen så Tripp sedan kunde skicka tillbaka dem till dom. En rolig lek.
Så hem igen, en kopp varm kakao och i säng.

På torsdag var det sedan dags för mig att gå och skrinna med dagisbarnen. Aningen bättre is där, då det är en konstis. Roligt att ha hittat tillbaka till denna roliga gren, efter sååå många års paus! Nu insåg jag bara att jag nog måste vässa mina skridskor, de hade ju inget fäste på den bra isen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)