torsdag 16 augusti 2012

Så vackert!

Nu börjar det vara full blom på palstan. Så vackert!


Gladiolusen är egentligen helt "fel" färg men väldigt vacker trots det! Får se vad de andra i gruppen kommer att slå ut i för färg (de är ännu pytteknoppar). 
De sku vara lila egentligen, men klagar inte alls! 

Dessa blev inte lika utbredda och stora som förra året, det var nåt lurt med denna sommar, mycket har lidit. Älskar de gula solarna i kvällssolens sken! 
Denna skönhet ska ni veta att jag väntat på. Den har inte blommat på flera år. Hela sommaren har den haft knoppar. I nåt skede trodde jag redan att de skrumpnat ihop och dött men så plötsligt då värmen hittade fram brast den ut i blom. Och SOM den doftar!! Tom. grannpalstans man undrade vad det var för en god doft som spred sig över till dem.
Definitivt värd den långa väntan och dödandet av alla röda baggar! 
Vid komposten är det dessa skönheter som lyser. Hörde en förbipasserande nämna till sin kompis hur fina de är. Kändes bra! Älskar ju att själv också beundra andra människors blommor. Man sköter ju om dem, pysslar och planerar. Ett litet - Vad vackra de är! får en säkert på gott humör!

Och så har jag förundrats över mina morötter. Varför ska de alltid ha så många ben?! Nå inte alla, men många. Önskar mig SAND, fortfarande. Kanske de sku växa lite bättre och normalare då?




2 kommentarer:

  1. Helt ljuvliga blommor! Min svärfar odlade också tidigare gladioler på sin kolonilott på Åland men i år hade han paus och skall nästa år fortsätta på sin stuga. Jag älskar dom blommorna! Hoppas du får ha dina ifred nu också.

    SvaraRadera
  2. De vet nog hur man imponerar liksom! ;) O så blommar de ju rätt länge. I år satsade jag på många, tidigare har jag haft mera dahlior.
    Oo, har man kolonitottar på Åland också. ;) Har inte alla egen gård där? (Skämt åsido, fast det är nog typ 15 år sedan jag var där sist så minns ju inte så bra).

    O tack, det hoppas jag verkligen också!! Funderade just på det häromkvällen.

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)