tisdag 13 november 2012

En två-åring

Trull hade sin tvåårsgranskning igår. Som jag misstänkt var han inte precis på samma sida i boken som vår nya "tant" (jätteung, tystlåten, bombsäkert inte mamma som antagligen nyss blivit färdig och vet vad som står i böckerna..). Han traskade in i rummet, såg en leksakslåda i skåpet under babyvågen, gick fram till den och lyfte fram den på golvet varefter han förnöjt började tömma den från sitt innehåll.
 Företagsam, sade hon. Jo väldigt självständig, svarade jag. För det är han ju! Hur många tvååringar för själv bort tallriken efter maten? Senast tömde han också innehållet i roskisen efter sitt fäädig, innan han lyfte upp den på den höga diskbänken. De äldre brukar inte orka bära bort deras kan jag tala om för er..
Hon bad honom bygga med klossar. Han byggde. Hon bad honom lägga tillbaka klossarna i burken. Han tog fram fler. Och byggde ett mycket högre torn! Sen städade han undan.
Hon bad honom sparka boll. Han försökte slänga koppi till henne. Vägrade sparka, kastade bara. Sade att han mer är inne på dethär med sähly. Men såklart kan han sparka bollen då han har lust. Nu råkade han bara inte ha det..
Han sku namnge djur och saker i en bok. Han gjorde det verkligen inte. För det första för att vi mer pysslat med sådant på svenska (och det talar de ju inte hos rådgivningen) och för det andra för att det var en usel bok! Han vet vad djuren heter om han ser bilder på riktiga djur. Inte dåligt ritade, skrattande saker med byxor som sitter på cykel eller kör bil. Nästa gång (ja för vi måste gå på talkontroll på nytt vid två och ett halvt) tar jag med mig en av våra egna böcker där han kan namnge (eller åtminstone säga hur de låter) nästan alla.
Så sku han vägas. HA! Jag sa att jag varit med om detta förr.Våra vågar visa att de själva bestämmer vad de gör och när.. Så efter en stunds fjanttande tog jag honom i famnen och så räknade vi ut hans vikt, som var 11,8 kg för alla intresserade. Bara 400g mer än senast då vi var på koll, i Juni. Men han är väl där på sin kurva som hon glatt visade mig (som struntar rätt långt i dem). Centimetrar hade det kommit fyra sedan sist, så nu är den lilla ungen 86,2 cm. Just passlig alltså!

Schockade förresten henne lite med ett negativt svar på hennes fråga om vårt mjölkdrickande. Sa att han dricker kakao ibland. Men inte dricker vi mjölk här i huset. I flingorna eller kaffet eller sen just i varm kakao ibland, men tycker nog det känns konstigt att man borde dricka sex deciliter om dagen. Sa att folk i andra länder verkar klara sig bra utan, att jag tycker komödrarsmjölk väl är anpassat till kalvar (som dock blir utan och skiljs frå sida mödrar så att våra barn ska få av den istället). Stessade kors mjölk kan väl inte vara så bra att dricka mängder av. O till maten ska man väl inte dricka av den. Då sugs ju inte järnet upp. Men vi blev då ordinerade kalktabletter. Ska se om vi sku börja med sådant. Kanske, kanske inte. Tror jag ska läsa lite mer om vilka grönsaker som har mest kalcium i sig istället.

Efteråt stannade vi ännu en stund i väntrummet. Det är ju det bästa med besöken..
Och efter skolan komTripp hem med kompisen Elvis igen. Gillar att ha av deras vänner här. Det funkar på nåt sätt bättre då för det mesta då alla försöker bete sig.
På kvällen höll jag på att få nervsammanbrott med Trull då han bara inte ville somna (har haft jobbigt med det på sistone). Men då han somnat där tjugo före tio så klädde jag fort på mig springkläderna och begav mig ut i natten. Vacker stjärnhimmel, men tyvärr visste jag inte att man sku ha kunnat se annat också på himmeln, så koncentrerade mig kanske mer på stegen på den mörka vägen. Bra avsnitt av a state of trance förresten, musiken jag alltid springer till. Det kommer ett nytt avsnitt av Armin van Buuren varje vecka, gillar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)