torsdag 22 november 2012

Trumvirvel och fanfarer!

På lördag kommenterade jag hos Johanna K att jag hittade ett gammalt stickprojekt i en låda och fortsatt på det efter en lite krånglig start med en hel del uppsprättande.. Var imponerad av pipon hon hade stickat klart.
Så började en tanke gro i mig.
Har letat efter en pipo till Tripp ett tag nu. Han vet vad han gillar och inget har riktigt fallit honom i smaken trots en hel massa olika butiker vi varit in på. Så jag frågade vilka färger han sku vilja ha på sin mössa då och så fixade jag fram dem. Googlade på nätet efter mössor och stickbeskrivningar. Så planerade jag en egen i huvudet och tog fram stickorna och satte igång på söndag kväll.
Det började bra och jag var nöjd en bit upp på mudden. Så märkte jag att jag satt ihop den fel och den hade en twist på mitten så den inte sku gå att räta ut och ha på huvudet. Sur slet jag upp projektet och började på nytt. efter en tid upp på arbetet insåg jag att färgen inte sku räcka till till hela mudden och så sku det se dumt ut med färgbyte mittpå. Så jag sprättade upp allt igen.

Tredje gången gillt, på onsdag kväll:
Det blev en fin mössa och han var nöjd!
Tänk att jag kunde!

9 kommentarer:

  1. Hurra! En så fin mössa du stickade! Och visst är det en härlig känsla då man lyckas åstadkomma något med sina egna små händer. Och oj, medan jag skriver detta ser jag att jag kommit med på din blogglista. Känner mig hedrad!

    SvaraRadera
  2. Ja jag har ju alltid gått omkring och sagt att jag inte kan sticka och så plötsligt gjorde jag nåt min kritiska unge går med på att ha på huvudet och som han var tacksam över (alltså <3!).
    Ja där har du väl bog varit redan en tid. :) Lättare så så ser jag när du skriver nåt nytt.

    SvaraRadera
  3. oj, va fin!! Måste nästan göra en randig till också ;) kram

    SvaraRadera
  4. Fin mössa, började oxå sticka en mössa när man har handarbetstimmar i skolan den passade precis på dotterns huvud. Nu fick jag beställningen på flera av mina söner :). De är roligt att få vara kreativ ibland

    SvaraRadera
  5. Min nästa blir också klar imorgon, Trapp har ivrigt väntat på den men vi har haft en hel del program så har inte hunnit jobba så mycket på den. Men hushållet förfaller ju då man sitter och stickar istället för att städa. ;) Rolligt är det dock, absolut! :)

    SvaraRadera
  6. Fin mössa, tycker jag med. Oj, jag som alltid "hatat" handarbete tycker nästan det börjar klia i fingrarna nu..tack för inspirationen! :D

    SvaraRadera
  7. Jag har hatat handarbete i skolan men på fritiden gillar jag det. :) Är kanske inte den duktigaste, men inspiration brukar det finnas. Sen är det en annan femma att det ofta bara stannar kvar på tankenivår..därför är jag nöjd att jag slutförde projektet. O att det lyckades så bra! :) Gör nån riktigt fin som du kan stoltsera med!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nå jag tycker virkade dukar är jättefina! Samt din mössa då, hih.

      Orsaken jag hatade handarbete ( textilslöjd) i skolan var väl för att jag int fick nåt gjort. Satt bara och babblade med mina kompisar och då vi var stora grupper så fick man ju aldrig hjälp om man int bad om det. Så inspirationen fattades helt- hemma sportade vi bara så hade ingen modell typ hemma heller.

      Men ja, jag har till och med undervisat i textilslöjd åt fyror ett år ( dock brukar jag alltid slippa det då jag tar all jumppa i stället och det tycker jag är som det ska vara- barnen har rätt att bli undervisade av lärare som brinner för det de gör. Så det så!

      Radera

Blir så glad för varje kommentar! :)