lördag 12 januari 2013

Nya invånare

Tror jag visst glömde berätta om lilla Pepsi som flyttade in den 22.12. Kollade på en akvariebutiks hemsidor att de fått in små guldfiskar tidigare i december. Googlade namnet Shubunkin och såg fiskar som såg ut precis som våra! Så jag ringde fort och frågade om det finns kvar av dem. Det fanns EN! Min syster sku just komma på besök och butiken stängde redan klockan tre.
Jag började ringa runt. Heeej, inte råkar du vara på väg mot stan? Kanske vill du stiga av i Gräsviken på ett snabbt besök?! 
Det var skralt, alla var upptagna. Tills jag ringde min moster. Hon hade två av mina kusiner hemma och skickade fort iväg dem (klockan var typ tio över två vid det laget) för att hämta den sista lilla guldfisken i butiken så barnen sku få hem den till jul. Jag hämtade den sedan med bussar några timmar senare då systra min åkt iväg. Var lite orolig hur den sku klara sig då de bara får vara i påsen fyra timmar och det gick lite över fyra timmar innan vi var hemma.
Men där flöt den omkring i påsen, storögd men helt livlig. Här vänjs den vid vattentemperaturen i akvariet.
O så släpptes den ut i det vida vattnet
 Den lilla är tyvärr livrädd för de två stora och susar iväg då de närmar sig. Har sökt med ljus och lykta efter en liten en till för att den sku få en kumpan att lita på, men det säljs inga (åtminstone hittar varken jag eller djurbutiken någon till salu) för tillfället.

Nog kan man ju förstå den då den är lika stor som deras stjärtfenor..
Hopplös att få bra bilder på då den är såå snabb!
På torsdag kväll innan jag hämtade mina plankor gick jag via Itis djurbutik för att införskaffa en liten skäggmonni till. Vet att det finns risker då de ännu var så små att man inte ser könen på dem (vår Elkku är en hona) men kanske man får agera födelsevakt sen om det visar sig vara en hane..alltså vi vill inte att det börjar krylla av små babyalbinon i vattnet om nåt år..
Liten, liten

och den överlevde den lite längre stunden i kölden, tur!


Sådär sötful, Bilbo blev den döpt till.

och alldeles minimini. Här ser man bra skillnaden mellan den och Elkku. Tom. baby Pepsi ser ut som en jätte bredvid den.
Pepsi har förresten hittat ett bra skyddsställe, Monninas matplats (så att inte glupska stora ska äta deras mat direkt), Där ryms den ännu fint in.


Annors är det varje dag lite spännande att kolla om lilla Bilbo ännu är i akvariet. Den är så hemskt liten och guldfiskarna är så glupska. De kan helt i misstag äta upp den om de råkar träffa på den med munnen. Idag var jag riktigt orolig då jag inte sett den sedan igår..men den gömde sig bakom en rot tillsammans med Elkku, Phew!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)