lördag 14 april 2012

Äckelvarning

Känsliga personer kan sluta läsa här.

Vi var ju i parken på torsdag. Trull hade sandlådspremiär. Ja eller nog satt han kanske där förra året men har nog i såfall glömt vad det hela handlar om. Hela den tiden vi satt där med de mindre satt den lille ungen och hivade in sand (med spade eller händerna) i munnen. Inget nej kunde stoppa honom.
Nå, igår sku jag tvätta baken på honom. Funderade en stund varför det kändes så konstigt. Tills jag fattade. Sand. Det var ju sand i bajset! Mängder av sand. Lite som att gnida stjärten med sandpapper. Underbart. Not!

Men hörni, är det liksom f a r l i g t att äta sand?! Ska jag hålla honom borta från parken eller (ja för inget annat tror jag funkar, han slänger in grus också i munnen med spaden..)?!

8 kommentarer:

  1. Hih, den där känslan har jag haft MÅNGA gånger :) Emil har ätit sand redan förra sommaren och gör det fortfarande. Nu i lite modestare mängder, till all lycka, men i alla fall. Det är nog inte farligt. Stärker immunförsvaret brukar jag tänka :)

    SvaraRadera
  2. Farligt är det nog inte..det enda man ska kolla är så att han inte får mask.
    Min mellanson fick det som liten, men man får ju bort det lätt med medicin.
    Nu står det på de flesta ställen på nätet att mask inte smittar via sandlådan, men sen på andra sidor kan man läsa att det är så..så jag vet inte vad som är sant. Vet inte heller varifrån vår kille fick det, var det av nåt annat barn eller via all sand och mull som han åt...
    Hur som helst så är det det enda som jag skulle hålla upp ögonen efter :)

    SvaraRadera
  3. Hahha, har nog känt det lite grynigare då jag tvättar A:s rumpa, men inte kommit på tanken att det kunde vara sand :) Brukar nog kika i pottan hur kackan ser ut, men klart man inte ser sandkornen där;)

    Tror inte det är farligt. Bra rensa tarmarna;)

    SvaraRadera
  4. Ja så har jag Mia också tänkt. Men måste nog säga att de andra INTE ätit såhär mycket av det goda. Han riktigt rapade efter sin sandlunch på torsdag, så mycket åt han. Urk. Det smakar ju inte ens gott.

    RockMom, ja huj, sådana sku jag hellst inte stifta bekantskap med.

    Hih, ja Veronica det var lite detdär med tarmana jag funderade på plötsligt. Att kan det kanske fastna sand där någonstans i misstag. Men vi får då hoppas det bara rensar som du sa. :)

    SvaraRadera
  5. Inte kan du ju vara en så grym mor att du inte låter stackarn att sitta i sandlådan? Barnmisshandel ;) Skämt åsido, vissa barn äter nu bara mera sand än andra. Vår en kompis dotter var en som åt mängder av sand med spade tills hon fyllde 4 (!) och det har blivit en fiffig frisk 7-åring av henne;) Det enda jag har hört är att man nog inte skall låta barnet äta alltför mycket småstenar, för de kan vara vassa och riva upp tarmen.

    SvaraRadera
  6. Oho, hon tyckte då visst verkligen om sand hon! :D Håller tummarna att han nu åtminstone sku sluta med de dåliga fasonerna ens liiite innan han fyller fyra. ;)
    Ok, så då ska vi sitta och äta sandlådssand istället för gruset på resten av gården. :) Om han går med på en sådan deal.

    SvaraRadera
  7. Finns det risk för att katter springer och kissar/skiter i sandlådan så är det inte bra om barnet äter sand. Katter kan ha toxoplasma i sig, vilket är en parasit.

    SvaraRadera
  8. Svårt att säga om de brukar vara där om kvällarna. På dagen är där ju alltid barn. Men jag tror han får fortsätta med sin hobby tills han fattar att det inte kanske är världens bästa idé. Det går ju liksom inte att stoppa ungen. ;)

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)