torsdag 27 december 2012

Årets julklappsverkstad

Det blev bråttom igen. Mycket bråttom. Jag blev klar mot tre på natten mellan den 23 och den 24.. Det är inte alltid så enkelt att pyssla med dessa kära här hemma. Men jag är nöjd, för i år var nästan alla våra gåvor hemgjorda. I år orkade tom. pojkarna hjälpa till fast det är lite krångligt att rita på tyg. Uppdelat på ett par dagar gick det bra och jag var nöjd med resultatet och hoppas att också mottagarna blev glada!
Orsaken till att julklappsprojektet förflyttades först mot slutet av veckan, Ukkis mössa. Han sa i nåt skede då jag fixat Trapps pipo med skärm att han också sku behöva en sådan till då han är ute på promenader, han har alltså också glasögon. Försökte göra den i rätt storlek (vilket var lite svårt med bara gissningsmått) och fick sprätta mycket och många gånger. Till sist blev jag endå nöjd och han tyckte den var riktigt passlig.

Mummis var den första tygväskan för i år. Hade just lite för lite tyg till bärbanden så fick mitt i natten klippa ett dynvar i bitar för att rädda projektet. Trapp ritade på fickan en mummi i snöfallet med ett litet snällt monster och en häst. Det blåa bollen intill är en snöboll någon kastar mot henne från höger. :) Hennes favoritfärg är röd och jag råkade just ha en liten bit av Marimekkos fina juliga tyg.
Täti fick en tvåsidig tygpåse. På den ena sidan ritade Tripp henne i svampskogen
och på den andra hade Trapp gjort samma sak utan att Tripp visste om det. Fast på Trapps bilder regnar och åskar det ofta, så också på denna. Men han och täti ser glada ut för det! 
Deras farbror ritade Trapp också en fin bild till. Han, Mikko-setä och Trull med lite blåmärken i pannan igen. De är inne men det regnar som vanligt utanför.
Åt tata-Ipi, min lillasyster ritade Tripp en bild till. Ipi bland blommor. Fickan sprättade jag sen ännu upp och sydde fast rakare pånytt. Den blev "lite" sned då Trull klättrade på mig medan jag försökte sy den.. Marimekkos fina tyg fick bli själva påsen. 

Emsi, min minsta syster fick en bild av Trapp, hennes fadderbarn. Han ville själv skriva deras namn, härligt att han börjat intressera sig nu!! Den gröna är en solros, de andra vanliga blommor.

Till sin andra fadder (min kusin Lotta) ritade Trapp som ni ser sig själv och då Lotta 

Trull fick göra tre påsar. En till båda faddrarna och en till min moster/fadder. Det är inte länge nu som dedär fötterna är sådär söta!  Dessa var roliga att göra och jag tycker de blev enkelt snygga! 

Min mamma fick lampskärmar. Gjorde sådana till den stora lampan för några år sedan men så blev projektet på hälft och den matchande lilla lampan på väggen invid har varit utan skärmar sedan dess..Skönt att ha det gjort! Dessa var pillriga men roliga att göra. Tråden jag broderat med är lampans originalägares arvegods. 

och till min orkidéälskande mormor gjorde jag en liten reflex med prydnader.
Det har varit roligt att lite återuppta pysslandet igen. Det är ju detta jag älskar att göra!! Fast som sagt är det inte alltid det lättaste då kalabaliken bryter ut här hemma och någon använder en som klätterställning samtidigt. Tex. reflexen fixade jag samtidigt som jag övervakade barn i badet med ett halvt öga och väldigt, väldigt blöta kläder efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)