fredag 28 december 2012

Väl hemma igen

På torsdag var det då back to reality. Sambon på jobb och ungarna hemma med mig. Men det var ingen vanlig dag, nehej, för det var dagen då vår nya diskmaskin anlände!! Den förra brakade ju (bokstavligen) ihop för nästan ett halvt år sedan. Då tvättade den redan dåligt, hakade upp sig, brummade och blinkade. Nå, så gick båda bakbenen av. Vi har endå inte haft nåt annat val än att använda skrället, utan pengar köper man inte en ny.. Men nu fick sambon lite skatteåterbärning och jag bestämde mig en natt för att NU köper vi en ny (medan den gamla hostade och fräste i köket). Och så igår, vid lunch kom två unga (mycket tystlåtna) män och installerade en ny innan de förde bort det gamla skrället. Trull försökte kommunicera med glada moooi och fascinerade utrop då de borrade fast skyddspastet undertill men han fick mycket dålig respons, tyvärr.
Tur hade vi då vi beställde den, för samma maskin som vi köpte för någon vecka sedan hade nu gått upp i pris tvåhundra euro på samma ställe!! Ganska sjukt och ganska fräckt men vi var ju glada att vi hade gjort en bra deal. Nu hoppas vi bara jag snart lär mig hur den fungerar och så att den håller minst lika länge som den förra (nio år).

Annors har vi mest degat.
Jag hjälpte bygga tågbana.
Den fina bron man kan lyfta uppåt var en (utmärkt) julklapp till Trull av sin ena fadder. Det är sådant de alla kan leka med ännu i många år och som säkert sedan kan ärvas av någon yngre typ.

Tio minuter senare gick nåt snett, Trull blev sur och hela tågbanan demolerades och flög hårt mot alla håll. Ooo du ljuva frid. 
 Jag sku baka julmuffinsar redan innan jul för att ge bort, men hann ju inte med nåt sådant. Nå idag sku jag baka till mina föräldrar, visste att pappa sku köra hem sambon efter att han återlämnat bilen. Men de kom just lite tidigare än vad de talat om igår och de hann inte bli klara (för att någon hade stängt av ugnen då de var i den). Synd, för de blev riktigt, väldigt goda!! Idag finns det kanske ännu kvar av dem om man kommer på besök, imorgon är de nog slut för barnen älskade dem!
Pepparkaksmuffins med vitchokofrosting. NAM! 

Han såg mig slicka av frostingen då jag var klar och insåg fort att detta, detta var gott!!

Middagen var också utsökt! Pappa hade packat doggybag från julmiddagen.Kalkon med kastanjer,kantareller,och potatis. Jag hade lite lådor och ärter och morötter hemma och vi kunde avnjuta en superb middag utan någon möda alls. Hur fantastiskt skönt är inte det!? Sådana middagar sku jag kunna äta av oftare! ;) 
 Så kämpade vi igen två timmar med att få den minsta att somna på kvällen. Det börjar bli smått desperata föräldrar här.. Imorgon måste vi antagligen lämna bort tuppluren för att han ska somna på kvällen. Men så går det så ofta så att han sen somnar någonstans på golvet där kring sex. Hohho.

3 kommentarer:

  1. Brios tåg är väldigt pop hos oss också just nu och ibland flyger de omkring när det inte blir som lokföraren vill.

    Och så verkar vi ha samma problem med sovandet som ni: orkar inte hela dagen utan sömn, men har svårt att somna på kvällen om han sover på dagen. Suck, säger jag bara.

    SvaraRadera
  2. Mumsiga bakverk! O härlig rapport o foton från julhelgen- precis sådär ska julen va!

    Bonushärligt med nya springskor! Hoppas du får nöta dem väl!

    SvaraRadera
  3. Tägbanan är en av de få lekar jag går med att delta i, som banbyggare! ;)

    Ja nu på senaste tiden har sömnen varit helt upp och ned. Det är nåt om nätterna. Först tänkte vi det var hörntänderna som ploppade ut, sen att han kanske var sjuk och nu är det traktorerna och nåt annat som stör sömnen. Förra natten hamnade jag plocka undan en prydnadsbukett från sovrummet då han i en timme satt och sade booomma (blomma) om och om igen. Annors ligger han där och lyssnar efter traktorer och vill kolla ut genom fönstret. Hohhoh! Så somnar han helt för sent och vaknar ju då sent också, vill inte somna på dagssömn passlig tid och så är hjulet fortfarande igång. Jobbigt.

    Heidi, Jag rekommenderar! Plockade ihop receptet från google och som sagt uppskattades resultatet av samtliga! :) O tack. Lite småstressigt att byta ställe hela tiden och släpa med sig festkläder och övernattningsgrejjor för tre dagar..men i år var det nog värt det! :) Ja, jag är SÅÅÅ nöjd med dem! Igår var det verkligen perfekt väder för dem, superhalt överallt och endå kunde man lita på varje steg!!

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)