lördag 9 augusti 2014

Sommarblommor

Med värmen kommer det blommor.. 

Vid dammen har jag fettknoppar av olika slag. Önskar att jag hade lite mer utrymme att låta dem bre ut sig på, det finns så många olika, fina. Dessutom verkar de trivas bra här, fick tom. dela ut av dem i år då de bara inte rymdes mer.. 
 Lavendel, timjam och Edelweiss. Var så glad att Edelweissen klarat flytten den fick genomgå förra året för att bättre synas. Tror jag köpte den då för nio år sedan redan. Lavandeln älskar jag! Påminner mig om stället jag älskar,  byn i Frankrike där mina farföräldrar bor..
 Min gamla morsdagsros som så troget blommar varje år, i den vackraste färgen!

 Dessa var jag  besvikna på förra året då jag köpte dem. Orange sku de vara, i flera lager. Då kom det upp en enkelbladig i denna pinka färg. Morr. I år var de åtminstone fylliga, blommorna, och inte är ju färgen så illa endå.. (Men hittar någon en orange klätterros i Helsingforstrakten får den gärna tipsa mig om stället!)
Den största Dahlian började våga veckla upp sina blad. Den övervintrade i vårt kökssåp tillsammans med de andra, och är så glad att det lyckades fast det inte var rätt sort ställe enligt böckerna..


 Och kolla nu på min Cosmosblommor.. de som borde vara meterhöga med stora blommor.. Heh. Nå bättre litet än inte alls kan man väl säga!

 Det dyker upp Vallmo lite här och där, och låter dem ofta stanna där de vill..
 Han hittade vallmoblomblad i diket..
 och de är ju så fina, också bara knopparna!


Byggde en ny port till palstan då någon var och stal alla mina vallmon flera gånger, samt timjam och tändvätska.. Det har varit massor med sådana problem, i år igen och det känns så illa, så illa!! Riggade också upp nytt staket mot både folk och harar i hopp att det ens sku skrämma bort lite av människorna då det finns lättare ställen att ta ifrån då.. 
Men efter första natten på mina föräldrars landsställe ringde redan sambon att någon hade söndrat porten, bara gått rakt igenom. Snyft. Som tur gick det att fixa med lite ståltråd sen då jag kom hem.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)