fredag 2 september 2011

Coola pojken

Som också vill hänga på skolgården. Idag kröp han runt hur glatt som hellst. Men du, har du ett par vattenavstötande byxor i 74 eller 80, hör av dig! Det hinner ju inte torka mellan skurarna för tillfället och med en halare smälter man i värmen.


Då vi kom hem började han plötsligt gråta hjärteskärande. Tröstade och vyssjade då jag plötsligt märkte tydliga tandmärken, en övre tandrad och en nedre, på hans lilla knubbiga hand. Trapp hade bitit honom då han ville komma med i hans lek. Mitt stackars lilla troll.

Off topic.
Igår hade förresten Tripps skolkompis (väl blivit lite peppad att) kissa i en roskis. Så hade de haft bollklubb och i misstag hade Tripp gjort en annan pojke (som var god kompis med den första) illa. Som hämnd hade den första pojken slängt alla Tripps kläder i kissroskisen så de blivit blöta. Så en skamsen eftisledare överräckte en svart påse med nerkissade kläder till mig och telefonerna gick heta mellan skolan och föräldrar.
Jag fattar ju. De är små, vilda pojkar med rätt så mycket vipp i huvudet ännu. Skrattade ju mest åt eländet inombords. "Kisspojkens" mamma var stackarn väldigt upprörd och de hade velat ersätta kläderna. Men jösses, jag köper ju begagnade blöjor också, det var ju bara att tvätta kläderna med lite varmare vatten än vanligt. Avböjde bestämt.
Men imorse fick Tripp ett kuvert med fint plitat: Förlåt (namn). Inne i kuvertet fanns tjugo euro! Helt galet! Tripp är ju glad men ojdå. Sku det ha varit tvärtom hade de nog fått nöja sig med ett ärligt förlåt bara, inte har alla råd att betala ifall de gjort nåt dumt. De lär ha varit för att ersätta kläderna, men dem hade jag nog bara tänkt hänga upp på tork just.  Lite fundersam blev jag ju nog. Borde vi kanske inte ha tagit emot pengarna alls? Hade det varit oartigt sen igen? Jobbigt. Måste reda ut spelregler här märker jag.

2 kommentarer:

  1. Oj vilken incident! Och jättefint med kortet, det måste ha varit lite jobbigt för den andra pojken att skriva det så månne inte han lärde sig... Jag tycker att det var ok att ta emot pengarna, men hur skulle det vara att med de pengarna bjuda alla 3 pojkar på café eller hamburgare eller nåt. Alltså tripp och de två andra från skolan?

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Fast nu hade han tydligen redan varit och shoppat loss med farfar på veckoslutet. :/

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)