lördag 30 juni 2012

En grå vecka

Med regn sådär varje gång vi gick ut. Men lite sommarregn skadar väl inte heller?! Fixade Tripps cykel i skick igen (någon har tydligen som hobby att dra av ventilerna från cyklarna här..) och så har vi cyklat omkring på området en del. Ja eller jag har sprungit efter dem med Trull i vagnen, har inte ännu kommit iväg till någon cykelbutik för att köpa en egen.
Trapp ledde oss till en park där de varit med klubben. Inte den bästa för småbarn men lite nya vyer ändå.


Yyypaa!Yyypaa! Här flyger alltså en massa småplan över oss dagarna i ända och han har tagit det som sin uppgift att upplysa om dem varje gång.
På torsdag tog vi och gjorde den längsta cykelutfärden hittills, via "vår" Prisma till en park med blommor och buskar och ännu via Gardenia hem. Lite spännande med stora backar, både uppåt och neråt, i synnerhet då vi på vägen först märkte att sparkcykelns handbroms inte fungerade, men det gick (fast jag hade hjärtat lite väl nära halsgropen hela tiden).
Vi hade tur för det började regna just då vi kom fram till Prisma och då vi kom ut igen hade det slutat.

Jag sprang förbi "blomparken" kvällen innan och där doftade så himmelskt mellan rosenbuskarna att jag ville att Trapp (som gillar doftande blommor) sku få snusa lite. Han tycker ju mina blommor är lite tråkiga som inte doftar så gott alltid.

Älskade barn bland rosor.
Gillade själv mest denna gula sort fast den inte doftade lika mycket som vissa av de andra sorterna.

Hade just planerat att sälja denna, men den är ju så himla BRA! 

Bara rosenbuskar i stora cirklar. Sen finns det två till avdelningar med andra sorters blommor och växter.  Rekommenderar!
 Så fortsatte vi vidare några hundra meter, till Gardenia där Pionerna nu blommar för fullt.
Coral charm. Den Pionen jag verkligen vill ha! vacker färg! Den hade helt tydligt vuxit sedan förra året. 

Tripp höll mest till cyklandes genom en lååång vattenpöl medan Trapp följde med mig på de små vägarna.


Denna sku nog passa fint på min "rosenbåge" tycker jag! 

Långa rader med inspirerande blomrabatter

Pionerna, Syrenbersån, Rosområdet och själva Gardenia. 

Höjdpunkten
 Så visade jag en liten "byggnad" för Tripp och sa att en sådan sku vara underbar att ha om vi en dag har en egen gård. Fast jag sku välja ett träd med lite större löv så det sku bilda ett tätare tak (detta är väl en ek).Så gick vi närmare och såg att det inte bara var bänkar kring trädet. Gömda bakom bänkarna var nämnligen en hel del böcker i trä.Visserligen hade de bara ett uppslag men en rolig idé är det ju!



Rör du dig alltså i dessa trakter rekommenderar jag verkligen att du stannar en stund och insuper lite skönhet  och goda dofter. Kan lätt kombineras med lite kostirrande om du går några hundra meter längre mot åkrarna. Härligt! Inte så illa att bo i Helsingfors inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)