lördag 30 juni 2012

Nu blommar de

Ett par av ringblommorna som fjolårets blommor hade fröat av sig. Så enkla, så fina!

Härliga färgklickar i "vinbärsrabatten". Snart är det vallmonas tur, alltid lika spännande att se vilka färger det blir i år. De kommer ju år efter år om de bara trivs.

EN syrenblomma kom på mina babybuskar, och först nu då de flesta andra ju redan blommat ut. Men den doftar så gott och är mycket uppskattad! 

Klätterhortensian som inte alls klättrar (måste väl kanske ge den lite mer tid?) blommar men ser inte så välmående ut. Den liksom många andra växter håller på och gulnar, undrar vad som är fel? 
Nattviol och orkidérna som ändrar från dag till dag då fler och fler små,perfekta blommor spricker ut.

En av dem är inte lila utan liten, vit och fin. 

Aklejorna och rosen (som jag är så glad att har vuxit till sig!) har fått löss eller liknande, imorgon ska jag gå till motattack! Väntar på de vackra rosorna, ni får nog se sedan då de spruckit ut!

Jag röjde fram stenläggningen mot den lilla trappan ner till diket. En liten hemlig gång. Band upp den fina busken till höger som vuxit sig rätt stor. Granhäcken bakom diket var bara små,glesa miniatyrträd då jag fick palstan för sådär sex år sedan, får se hur höga de tänker låta dem bli..

Edelweissen har också den slagit ut i blom, liksom ett par lavendelbuskar.

Och kring dammen är det frodigt och fint. Problemet är bara att dammen tydligen läcker lite men det blir nog att fixa först på hösten , nu kan jag inte gräva fram dens övre kanter bland all vegetation. Så länge inte allt vatten försvinner ur den få det duga till grodorna.
Tips på vad jag ska göra med all oregano tas emot! Den trivs lite väl bra här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)