fredag 17 maj 2013

En liten update

Älskar att kolla på de minsta i hushållet. Alla dagar. Det första jag gör på morgonen, innan jag väcker resten, då väckarklockan ringt. De ska ju matas så ofta också, lite, lite i gången.

Nu börjar de synas genom glaset utan att man böjer sig mot rutan också. Några millimeter är de väl. Man ser  redan tydligt att det är fiskar man tittar på. De har små, små stjärtfenor och allt. Perfekta, men minin.

Funderar hur jag ska lobba för att få någon att bygga en damm på sin gård. Jag kunde råda och hjälpa till med skötseln om dessa fick ett lyckligt liv i en ordentlig vattenmängd. En fröjd för ögat kommer de ju att bli!

En av många mörkögda. Som mamman, Pepsi. Hon var ju inte annat än "ögon" då hon flyttade in i december. Nu är hon snart lika stor som de andra. Och mamma.

En guldaktig en.

och här sku jag nästan gissa att pappan är Läikky, Sarasan. Den ser lika vit ur, fast med mammans ögon. Jösses så spännande det är att följa med färgutveckligen! 

och i samband med tömning av räkvärlden igår fick alla (förutom en smart en som hade gömt sig i håven då jag flyttade röda och randiga räkor) sådanahär maatiaissukarapun (alltså färglösa, icke röda) flytta in i babyvattnet så de inte förökar sig med de färgade. Då blir populationen till sist färglös hela den. Men har man tålamod att följa med dessa så är nog dessa väldigt vackra på sitt sätt de med! Denna sats med babyräkor har fina mörkare ränder baktill, undrar vad de har för gener och hur de blir att se ut som vuxna. Intressant!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)