onsdag 15 maj 2013

Morsdagsblommor

Eller vi får väl kalla dem det. Köpte ju rosor från Lidl redan för många veckor sedan då de råkade ha sådana i fina färger för bra pris. De har fått växa på balkongen, tills i lördags. Då tyckte jag det var varmt nog (fast det ännu låg is i bottnet på den större komposten) och de fick flytta ut till palstan.
En gul klätterros och en vacker,storblommande i två nyanser, som jag genast kände var min. Också fyra Dahlior blev nergrävda. Var lite orolig för dem men som tur har de vant sig väl vid klimatet.
Vid dammen väntade en glad överraskning. Irisarna jag "lånade" från ån förra hösten har övervintrat och ser välmående ut. Också växten jag tog från skogen (anubiasliknande) ser ut att ha klarat sig, och åtminstone en del av mossan. Häftigt! Hade nog svårt att tro der då dammen är så liten och garanterat fryser igenom på vintern. Hämtade lite pistia från akvariet och de klarade också temperaturskillnaden fint.
den har sträckt ut en "arm", dendär anubiasliknande. (Vet du vad den heter?)
Och fattar ni hur nöjd jag är då jag klippte hallonbuskarna i höst?! Livet blev liksom tusen gånger lättare då det bara är att vänta på att de sätter igång och växer nu. Fast först njuter jag av de underbara blommorna som blommar där mellan de färglösa pinnarna. 
 och så en bonusbild på vacker mossa.Tänk vad naturen åstadkommer för konstverk! Mossa är en sort jag är så svag för. Kan sitta i markhöjd och bara stirra på alla olika nyanser av grönt, långa stunder, om jag får chansen. Så mjuka och perfekta! Eller färgsprakande som denna.


Och tänk. Solen hålls ju uppe halva natten nu. Helt otroligt! Att cykla hem och inse att klockan är nästan elva då man jobbat färdigt i solnedgången. Älskar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)