torsdag 16 maj 2013

Ett inlägg om pengar

Jag är ju inte precis någon storbloggare med tusentals läsare. Ibland blir jag endå kontaktad för samarbete. Hittills har jag tackat nej. Men nu var ämnet jag fick skriva om intressant och så nalkas den kära blivande sexåringens födelsedag och vi har 50€ kvar av månadens budget. Uselt. Vill ju ge honom det han önskar sig, som alla föräldrar.

Ämnet jag blev ombedd att skriva om var pengar och ekonomi. Hur jag lägger upp min budjet och hur jag sparar. Rätt aktuellt eftersom vi levt på halvtidsjobb och föräldrapenning eller hemvårdsstöd här sedan vi fick barn för nio år sedan. Så ni kanske förstår att budjeten är mer än knapp med de tre kära barnen..

Ekonomin lägger jag kanske inte upp. Känns väl mer positivt att inte tänka på saken. Men försöker leva så sparsamt och miljövänligt som möjligt och hoppas och tror att detsamma sku gälla även fast miljonerna sku trilla in på kontot en dag.

Vi bor på hyra i stadens höghus. Billigare än många andra boendesätt. Men minuset är gården och atmosfären. Fast det nuförtiden är rätt lugnt finns det nog alltid någon familj som ställer till det på gården, eller någon alkoholist som har för högljudda nattgäster. Skräpigt och ingen bryr sig.. Men själva lägenheten har vi trivts i och misstänker att vi sparat en hel del i och med detta boendesätt.

Vi har ingen bil. På gott och ont. Är alltid beroende av andra om vi ska längre bort men barnen lär sig att de allmänna transportmedlen är det naturliga. Vilket jag gillar. Inte bara för pengarnas skull utan också för naturens! Med barn i vagnen har jag fått åka gratis i många år. Bökigt,svettigt men en stor inbesparning!

Nuförtiden försöker jag göra storuppköp en gång i veckan. Tar min shoppingväska (ni vet en sådandär dragbar med handtag och hjul undertill) eller en vagn och åker till Prisman där det är billigast och man får de bästa poängen då man köper så mycket i månaden som vi. Då det krisar sig finns det alltid nåt på S-kontot där poängen/pengarna samlas. Försöker pricka in större uppköp till deras dubbelbonusdagar. Det lönar sig!
Tyvärr blir det inte precis eko i vår korg, utan mera av de billiga märkena. Jämför pris och köper det som är nedsatt. Går de ut imorgon fryser jag kanske ner för senare bruk.

Planterar mina blommor och grönsaker till kolonitotten själv, från frön. Bökigt i fönstret på vårvintern, men värt det. Både då man tänker på priset och så själva känslan av att ha odlat själv. Med 100m2 jord att bruka (hyrd av staden) går det nämnligen åt en hel del plantor varje år! Här får vi sedan egna bär, örter och grönsaker på sommaren. I år sparade jag också pengar då jag inte behövde köpa lika mycket mull som tidigare år. För första gången lyckades jag få perfekt jord från komposten, en hel kompost, då jag nu förstått att man behöver ha två så den ena får vila ett år och bli bra jord!

vad är godare än nyplockade bär. Gratis i egna buskar. 

Spartips: du kan använda rabarberblad som paraply också! 

Vi har sgs. inga nya möbler. Secondhand är det som gäller i vår inredning. Är nästan lite stolt över missmatchen, förutom plåmboken tackar naturen! På lopptorg inhandlas en väldigt, väldigt stor del av allt annat här också! Folk säljer ju saker med prislapparna på för en bråkdel av nya sakers pris.

Syr om, syr nytt (nå rätt sällan numera då tiden inte räcker till), lappar och fixar trasiga saker som går att rädda. Här slängs inte saker bort om de går att rädda eller återanvända på nåt annat sätt. Vi har också tillsammans med sambon byggt en del möbler,blomlådor, staket och förvaringslådor.

Tygblöjor, eller blöjfritt på babyns villkor. Spar på miljön och pengar. Och är en glädje för ögat då man hänger upp de färgglada blöjorna på tork!

Klipper hela familjens hår, också mitt eget. Färgar håret med henna högst två gånger i året, om jag får lust. Nuförtiden har jag nästan accepterat min egen hårfärg. Make up använder jag till fester, sparsamt. Lite consealer duttar jag dock ibland under ögonen för att dölja påsarnas mörka färg. Människan är vackrast som sig själv, tycker jag!

Vi pysslar också gärna julklappar,presenter och kort. Eller försöker köpa presenter på loppis. Är inte alltid säker på hur de mottas, men för mig känns det inte rätt att köpa nytt bara för att.


Vi äter nästan alltid hemma. Det går åt en hel del mat kan jag tala om för er. Jag lagar ofta extra man kan äta till lunch eller så att sambon kan ta matlåda till jobbet. Våra fredagspizzor köper vi på Lidl. Storpack. Det går åt ungefär en per man vid dethär laget. Fasar för då de blir tonåringar!

Hobbyn har inte barnen. Inga som kostar åtminstone. De har inte ännu velat själva, fast äldsta är nio. De cyklar och scoottar, skidar och skrinnar. Med oss. Gratis. Vi försöker hitta utrustningen begagnat. Rätt ofta blir det spontandisco i vardagsrummet och de får klättra både på pappans jobb och i naturen.

Vi reser inte. Har turen att ha föräldrar med sommarstuga och sambons familj har båt. Där får vi fira några sommarveckor, och det räcker mer än väl! Ungarna stortrivs hos farföräldrarna som bor på ett lugnt egnahemshusoråde intill skogen. Som på landet för våra stadsbarn!
Sambons passion är klättring och det kan man också göra gratis i skogen. Han har dock också rest utomlands ett par gånger för att få uppleva de lite större och imponerande bergsväggarna.


Vi tillbringar en hel del tid i parker. Närparken som också har simbassäng i bruk om somrarna. Vår räddning! Eller nya lekparker och grönområden där man kan tillbringa en dag med medtaget mellanmål. Skolbarn (och mindre också!) får ofta gratis lunch i någon park här i Finland på sommaren. Fast vi brukar vara lite lata på denna punkt.Vi hänger där sen resten av dagen istället.
Fiskar då det finns möjlighet till det. Balsam för själen och nyttig mat.
 Går i skogen, bara för att det är så underbart, och för att plocka av naturens gåvor.
 Gör små utflykter i trakterna.
 och grillar tex. på kolonitotten.
 Och istället för att fylla bokhylla efter bokhylla med ägda böcker kan man låna en massa härliga på biblioteket eller ifrån barnens bokbuss, ungarnas favoritplats!

Så fast vi lever på mindre än många andra i tex. sonens klass tror jag inte barnen lider av det. Inte åtminstone än. Men visst, ibland krisar det sig. Ordentligt. Med räkning på räkning i högen och inga pengar på banken. Stressen. Tilläggskostnader, utdrivningshot..
Vi har haft turen att ha familj som hjälpt oss en del. Men har man inte det och inte heller vill ta kontakt med socialen som kan hjälpa till i nödfall, ja då finns tex. https://www.vippi.se/ där du kan ta ett snabblån. Men se till att du säkert har råd att snabbt betala bort lånet..


3 kommentarer:

  1. Vilket fint och ärligt inlägg. Tyvärr är dock dylika sätt att låna pengar fruktansvärt oekonomiska :) Det behöver du dock inte kommentera. Det var hur som helst intressant läsning och jag är imponerad över era levnadsvanor!

    SvaraRadera
  2. Hih. Lite orolig över kritiken var/är jag. Men egentligen är ju reklambranchen ett helt ok betalt jobb det också. ;) Får in räkning på räkning för tandvård nu också, hemska summor. :( Man får ju välja själv. Mamma har alltid sagt att det sista jag ska göra är att ta lån. Men det är ju var och ens eget val. Men som sagt, lönar ju sig att ha en bra plan så man fort kan betala bort det så det inte blir tilläggskostnader! Imponerad behöver man kanske inte vara, men det går..(men inte är det lätt i ett lyxland där förskolebarn ska ha smarttelefoner och man själv går omkring med nåt uråldrigt..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag menade inte heller att lån nödvändigtvis är dåligt, men ett mer genomtänkt alternativ, så där som banken, kan vara att föredra. Då blir det inte heller lika lätt av att ta ogenomtänkta lån. När det kommer till allt som barn "ska" ha nu för tiden förstår jag att det inte är lätt. Jag bävar också för alla "vill ha", tycker nämligen inte att man ska få allt så tidigt.

      Radera

Blir så glad för varje kommentar! :)