lördag 14 januari 2012

Trappor, trappor

Igår var vi till Östra- centrum för att välja nya glasögon till Trapp. Efteråt gick vi in på Stadium då jag hade en rabatt att utnyttja, avdrag på slutsumman. Nå, Stadium är i två våningar här. Jag sku ha nåt från båda våningarna.  Trull som för första gången hade släppts ner på golvet för att gå med sina helt egna små korta ben (hur tänkte jag där?! Borde aldrig ha gett honom smaken av frihet!) VÄGRADE stoppas ner i vagnen igen utan att skrika alldeles fruktansvärt hårt och gällt. För att bespara medshopparnas öron (tro mig, där var en heeel del andra!) bestämde jag mig för att ta honom under ena armen och hålla i vagnen med den andra handen då vi åkte ner för rulltrappan. Till Tripp sade jag bara "Stig på bandet genast efter mig." Nå jag steg på och sa att Trapp sku stiga på. Men han tvekade lite,lite för länge, så länge att jag hann börja åka neråt så han inte längre kunde nå mig med handen och blev tydligen rädd. Han når ju stackarn inte ännu upp till det svarta rullbandet där upp, det för handen. Oj grynet så han såg rädd ut där uppe,helt ensam. En snäll dam frågade om hon kunde hjälpa men jag- vill-inte-vara -till -besvär- för -andra -sidan av mig vaknade till liv och hojtade  bara ett "tack, jag kan komma upp tillbaka och hämta honom" tillbaka. Tänk, hon frågade det dessutom på svenska! Sambon tyckte jag var lite fånig som inte tog emot hjälpen. Tänke inte ens på att hon kanske hade tyckt att det hade varit lite roligt att kunna hjälpa till.. Borde kanske öva mig lite på att ta emot hjälp.

Det andra som har att göra med trappor, eller egentligen en trappstege. Igår såg jag det också med egna ögon. Den lille bestämda babyn i huset är kanske inte längre så baby. Han kan nämnligen 15 månader gammal klättra upp för stegen till Tripps våningssäng. Ja eller han har ju hittills blivit stoppad något steg innan sängkanten där upp,men han kan klättra nu, inte bra. Är lite orolig för att han faller ner därifrån. Tripp fick nämnligen hjärnskakning som fem eller sexåring då han trillade ner därifrån då han en gång hängde därifrån på nåt sätt och så hade Trapp av någon orsak blivit arg och bitit honom i handen så han ju självklart tappat greppet. Får försöka hitta på nåt sätt att blockera hans framkomst till stegen.

3 kommentarer:

  1. Oj, vilket Trapp-trappdrama.
    vet precis känslan då vagnen inte mera är pop:)

    Sade till gubben att vi kanske borde köpa våningssäng åt gossarna, men han gick inte med på det. TUR NOG..vi har hoppare och klättrare i detta hus.

    SvaraRadera
  2. Nå nog blir också de era äldre och fiffigare med åren. ;) För praktiskt är det ju nog med våningssäng ifall man har lite utrymme.Fast ni har väl mer utrymme kan jag tänka mig. :)

    SvaraRadera
  3. Nej, vi har stor gård...litet hus:) Fast då källaren blir klar får vi lite mera utrymme, men hjälper inte den dåliga planlösningen uppe. Blir nog att bygga matsal och sovrum till, något skede.

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)